Mina olen Kaspar Lukats ja olen juba aastaid huvitunud fotograafiast ning seda ka tasapisi viljelenud. Viimastel aastatel olen, aga end järjest enam pühendanud just autofotograafiale – žanr, mille avastasin enda jaoks pooljuhuslikult.
Lähtun värske fotograafina ideest proovida ja katsetada, kuna seeläbi õpin ja kogun kogemusi kõige paremini. Just tegutsedes ehk autosid pildistades saigi Photopointile Instagramis silma jäädud ning seetõttu avanes mul võimalus proovile panna üks objektiiv nende foto- ja videotehnika rendi valikust.
Seekord jäi sõelale Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II, kuna juba varasemalt olen proovinud suumobjektiive, mis on pakkunud omajagu põnevust minu tavapärase 50 mm objektiivi kõrvale ja plaanis oli peatselt ka enda objektiivide kogu täiendada. Objektiiv sa keeratud Sony a7 III täiskaader hübriidkaamera ette.
Nii proovingi Sulle oma muljed ja kogemused koostöös Photopointi, Autospirit Tartu ja mõne kliendiautoga edasi anda. Antud uhke ja erakordse objektiivi osas võhikuna proovin kõik võimalikult hästi kirja panna nii et ka fotograafiaga alles alustav inimene saab sellest aru. Sõidame!
Sony FE 70-200mm f/2.8 GM II disain
Enne, kui asume disaini ja muude silma jäänud omaduste juurde, siis vaataks mõne punktiga, mida Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II endast üldse kujutab:
- tegu on kõrgema klassi G-master seeria telesuumobjektiiviga;
- 70-200 mm – perfektne vahemik portreede, looduse, spordi- ja muude ürituste pildistamise jaoks;
- f/2.8 avaga ehk väga hea võimekusega ka hämaras ning ideaalne lihtsustatult öeldes udust tausta tekitama;
- sisseehitatud pildistabilisaator OSS (Optical SteadyShot™);
- ilmastiku- ja tolmukindel;
- neli Sony originaalset XD (Extreme Dynamic) lineaarmootorit teravustamise jaoks;
- pikkus 200 mm ehk muutumatu pikkusega disain;
- kaal ca 1,2 kg;
- hind (artikli kirjutamise hetkel) Photopointis 2999€.
Kaal ja ehitus
Võrreldes varasema eelkäiajaga on uus FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II tehtud tunduvalt kergemaks. Kui esialgu tundus, et pikaajaliselt järjepanu pildistades kindlasti väsib käsi uue objektiiviga ära, siis tegelikkuses harjusin raskusega üpris kiiresti. Töökäigus leidsin õiged “töövõtted” ehk asendid, kuidas kaamerat antud objektiiviga käsitleda, mistõttu ei pannud raskust väga tähele.
Väsinud käele võib muidugi alati leevenduseks teha mõned pildid ka statiivilt. Ehituse poolest oli objektiiv käes tugev ja vastupidava tundega – ükski nupp ega rõngas ei loksunud ega liikunud kuhugi kuhu poleks tohtinud.
Objektiivi pikkuse puhul on tegu disainiga, millega suumides objektiivi pikkus ei muutu. Poleks kunagi arvanud, et disainil, lisaks sellele, et on vähem vahesid kuhu tolm, liiv või vesi saaks minna, oleks lisaks mingisuguseid erilisi väärtus. Kuid siiski – auto salongis sees pildistades tagumiselt istmelt suunal ette, avastasin et jube mugav on kui ei pea arvestama sellega, kas objektiiv nüüd suumides läheb vastu istet või kuhugi mujale pihta.
Kindlasti enamus ajast kasutatakse salongi piltide jaoks teise fookuskaugusega objektiive, aga kas poleks mugav kui saaks enamus pildid kõik ühe objektiiviga ära teha?
ISO 1600, f/2.8, 1/80, 77 mm
Varjuk
Antud objektiivil on varjuki sees ava, mis lubab ka selle peal olles filtreid keerata või varjukit tagurpidi objektiivil hoiustades vabalt ka manuaalfookust kasutada. Minu meelest suurepärane lahendus sellele, et ei pea varjukit ära võtma, eraldi hoiustama või sootuks maha unustama, mis minu puhul oleks väga tõenäoline juhtuma :)
Nupud
II generatsiooni FE 70-200mm f/2.8 GM OSS on varustatud terve hulga imeliste nuppudega, mis teevad elu nii palju lihtsamaks ja seda on muidugi ka selles hinnaklassis ootad. Nuppe on kokku 7 tükki:
- AF-MF on/off ehk autofookus ja manuaalfookus sisse/välja.
- Full time DMF on/off ehk paika pandud fookuse peensuseni paika sättimine käsitsi sisse/välja.
- Full 3M lüliti – vältimaks seda, et kaugemat objekti pildistades objektiiv hoopis lähemalt ei otsiks midagi, millele fokusseerida.
- OSS on/off ehk pildistabiilisaator sisse/välja.
- MODE 1- 2- 3 ehk pildistabilisaatori 3 erinevat varianti.
- Irish lock on/off ehk kui ei taha objektiivi pealt ava muuta, siis pane kinni lülitist ja muudad ainult keresiseselt.
- CLICK on/off ehk ava muutmise rõnga liikumise sujuvuse reguleerimiseks mõeldud klikk-nupp. Click-ON puhul on ava muutmine astmetena, mis loob ehk parema tunnetuse ava muutmise osas ja teeb kogemata pildistamise ajal ava muutmise vähem tõenäoliseks. Küll aga võib Click-OFF funktsioon olla video filmimisel kasulik, luues sujuva ja vaikse reguleerimise.
Pildistabilisaator
Objektiivi stabilisaator kombinatsioonis keresisese stabilisaatoriga on match-made-in-heaven ehk emakeeli jumalik! Olles ehk keskmisest inimesest värisevama käega, siis on nii pika fookuskaugusega nagu 200 mm selge pildi saamine suhteliselt keeruline.
Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II puhul sain aga ka hämaras ilusti käest pildistada ja tulemuseks oli ka selge pilt. Tavaliselt 5-st pildist 3 olid alati fookuses ja selged. Proovitud sai ka ilma kere stabilisaatorita ja sarnaselt oli tulemus üllatavalt hea, aga võimalusel eelistaksin ise siiski nii-öelda topeltkaitset.
Autofookus
Objektiivi autofookus on kiire, täpne ja saab probleemideta hakkama ka hämaras töötades. Varasemalt polegi niivõrd kiire ja täpse autofookusega objektiiviga saanud tööd teha, mis tegi kogemuse omapäraselt meeliülendavaks.
Ava f/2.8
Hea suur ava on alati perfektne uduse tausta lihtsa loomise jaoks või ka hämaras Eesti ilmas asjade jäädvustamiseks. Sellega kaasneb muidugi ka 77 mm klaasi suurus, mille puhtana hoidmine on paras katsumus.
Ise tundsin suurest avast kasu just täielikult välja suumides. Kui tavaliselt on odavamal Sony 55-210 mm OSS objektiivil 200mm peal f ca 6 ja shutter speed läheb nii madalaks, et raske otse käest saada selget pilti (eriti häramas), siis antud objektiivi puhul sai ka öösel linnas teste tehtud kui selge foto jääb.
ISO 1600, f/2.8, 1/80s, 70 mm
ISO 3200 , f/2.8 , 1/60s, 89 mm
70-200 mm on peaaegu laitmatu autofotograafiaks, sest minu jaoks katab see pea kõik fookuskaugused, erandina kogu salongi pildile jäädvustamise osa.
Fookuskaugusega 70-100 mm sain salongi detailidest ilupilte probleemideta teha, samuti piisas sellest ka väliseks pildistamiseks, ilma, et peaks autost väga kaugele minema. Suureks üllatuseks tuli aga fookuskaugus 150-200 mm, mille võlu autode pildistamise juures kenasti välja joonistus.
Sattusin nädala jooksul, kui see Sony objektiiv minu hoole all oli, pildistama ka üht müügisessiooni. Kuna tellimus oli kiire, asukohta ei saanud ise valida, siis tuli saabudes välja, et taust asukohas on väga detaili- ja mürarohke ning esialgu tundus, et autost puhaste müügipiltide tegemine võib osutuda keeruliseks.
Kuna peamine objekt peab müügipildil olema siiski auto, mida tahetakse müüa ja mis peab pilku püüdma, siis 70-200 mm objektiiv andis võimaluse tuua taust rohkem sülle ja muuta rahulikumaks. Esiplaanile jäi auto ning klient jäi samuti rahule ja ka ise olin tulemuses meeldivalt üllatunud. Sellisel hetkel lööb kvaliteetse objektiivi võlu veelgi enam särama särama ja muutis olukorra lahendamise märksa lihtsamaks.
ISO 100, f/2.8, 1/800, 75 mm (töötlemata pilt)
ISO 100, f/4, 1/500, 200 mm (töötlemata pilt)
Minnes müügipiltide juurest ilupiltide juurde, siis viis see objektiiv autode pildistamise minu jaoks kindlasti järgmisele tasemele. Suum võimaldas tuua auto alati ilusti taustast välja, eraldada ja teha tausta mõnusalt pehmeks. Olukord, kus taaskord pildi lõikamine tähendanuks kaotust resolutsioonis, sai jällegi lahendatud sisse suumimisega.
Juba 147 mm juures on perfektne taust ja auto ilusasti välja toodud (ISO 100, f/2.8, 1/200, 147 mm)
Samuti sobib Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II ka hästi portreede pildistamiseks – rõhutades just modelli. Mul seekord pildistamiseks inimest võtta ei olnud, kuid üks uhke hobune tahtis küll hirmsasti poseerida.
ISO 250, f/2.8, 1/250, 200 mm
Kokkuvõtteks
Esiteks kui Sul on seesugune kõrgklassi Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II objektiiv võimalus rentida või tuttav, kellelt laenata, siis tee seda! Peale seda ilmselt saad sarnaselt minule kinnitust, et objektiivil ja objektiivil on ikka väga suur vahe. Minul oli väga kahju antud objektiivi tagasi viia.
Üldjoontes on tegu väga terava, stabiilse, vastupidava ja kõike imeliseks tegeva objektiiviga. Kui Sa veel aru pole saanud, siis mina jäin vägagi rahule. Kuigi, et ma olen alati olnud ja olen ka tänaseni arvamusel, et objektiiv ega kaamera ei tee fotograafist fotograafi, siis antud objektiiv võib algaja taset kindlasti tõsta, ehkki selles hinnaklassis tehnikaga ilmselt ei ole mõistlik testima hakata.
Olles varasemalt kokku puutunud peamiselt 500-euroste objektiividega, siis leian, et kallimas hinnaklassis on hoopis teine maailm, mida aeg-ajalt endale avardada tasub. Kui 2999€ on natuke krõbe hind, eriti neile, kes põhitööna fotograafiaga ei tegele, siis pakub Photopoint päris hea alternatiivina nii rentimiseks kui ka ostmiseks Tamron 70-180mm f/2.8 Di III VXD, mis tegelikult ka nüüd minu kaamerakotis peitub :)
Kaspari tööde ja tegemiste saad tutvuda ning ennast kursis hoida tema Instagram’i lehel ja kasparlukats.ee
Tutvu lisaks:
- Parim fototehnika rallihuvilisest fotograafile?
- ÜLEVAADE: Sony 70-200mm f/2.8 GM OSS II on kompromissideta teleobjektiiv
- Fotograaf Keio Usai: Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II – kas uuem on vanast parem?
- SIHTPUNKT soovitab: foto- ja videovarustus reisielamuste jäädvustamiseks
Nii II generatsiooni FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II ja ka esimese generatsiooni mudel on laenutamiseks saadaval Photopointi foto- ja videotehnika rendis. Artiklis kasutatud piltide kopeerimine või kasutamine autori loata on keelatud.
(522)
- 70–200 mm klassikaline telesuumobjektiiv
- Valgusjõuline – läbiva f/2.8 avaga
- Ülimalt kvaliteetne Sony G Master seeria
- Integreeritud OSS pildistabilisaatoriga
- Sony E bajonetiga hübriidkaameratele
Kommentaarid