12. märtsil tähistab Photopoint juubelit: täitunud on 25 tegutsemisaastat! Sel puhul kutsume sind väiksele ajarännakule. Vaatame üle, et kuidas siis ometi sai ühest 1992. aastal Tartu tagahoovis piltide ilmutamisega alustanud keldrilaborist 5 esinduskaupluse, mõjuka hulgimüügiosakonna, 115 töötaja ja auhinnatud veebikaubamajaga ettevõte. Vaatame üle, kust me oleme tulnud ja kus hetkel oleme ning ehk kumab siit-sealt ridade vahelt välja ka vastus küsimusele, kuhu oleme teel. Niisiis – alustame ajarännakut päris algusest ja viskame sekka ka mõned seni avaldamata fotod.
Algus ja fototeenused
1992. aasta 12.märtsil registreeriti toonases ettevõtteregistris Gaurus AS. See oligi praeguse Photopointi omanikfirma Nordic Digital AS eelkäija. Päris alguses ei tegeletud kauba müümisega vaid ilmutati linnarahva fotofilme ja pakuti dokumendifoto teenust. Selleks tarbeks rentis verivärske ettevõte Soomest vanarauana Eestisse toodud ja siin kohalike osavnäppude poolt uuele elule toodud KIS minilaboreid. Nende laborite nimest tuletati siis ka müügikoha esimene nimi: KIS Photo.
Järjepidevus on säilinud tänaseni. Ka digifotograafia ajastul pole paberfotode tellimine kusagile kadunud. Photopoint trükib aastas paberile üle 5 miljoni mälestuse, olles selliste mahtude juures Eestis konkurentsitult suurim paberfotode valmistaja. Selleks tööks on esinduskauplustes olemas nii Noritsu kuivlaborid kui ka Fujifilmi Frontier märglaborid – viimase uue labori ostsime Tartu Kvartali keskuse esindusse just eelmisel suvel.
Filmirulliga ei pea kliendid muidugi enam ise poodi kohale tulema, sest kõik pildid saab teele panna interneti teel läbi ülimugava PhotoExpress Online tellimiskeskkonna. Ja dokumendifotod – need saab Photopointist kätte rekordilise kolme minutiga (vaata eksperimenti „Võtame aega – kui kiirelt valmivad dokumendifotod“). Isegi fotofilme ilmutatakse Photopointi kauplustes tänapäevani – mis sest, et võrreldes 25. aasta taguse ajaga on nende tellijate hulk oluliselt väiksem.
Lisaks traditsioonilistele paberfotodele valmistame Photopointis ka uuema aja fotoalbumeid ehk fotoraamatuid. Nende kujundamiseks oleme arendanud veebipõhise keskkonna www.fotoraamatud.ee. Seal saab fotoraamatu valmis teha ja tellimuse sisse anda ning ilus A4 formaadis kõvade kaantega fotoraamat on peagi valmis.
Kauplused, peakontor ja ladu
KIS Photo esimeseks esindussalongiks oli tagasihoidlik äripind Tartus, Vanemuise tänaval asuva kunstnike maja keldris. Kauaks see aga nii ei jäänud. Ettevõte rabeles keldripoest välja ja KIS Photo sildid asendusid Gaurus AS ärinimest tuletatud kaubamärgiga „Gauruse fotoäri“. Sellenimelised poekesed tekkisid varsti Narva, Põltsamaale, Jõgevale ja Tallinnasse. Lisaks fototeenusele olid poodide lettidel nüüd ka fotoaparaadid, albumid ja muu 90. aastate fotokraam.
Poodide avamisest üksi ei piisa. Mingil hetkel tuli arusaamine, et kauplused võiksid välja näha ilusad, omanäolised ja kaasaegsed – või isegi oma ajast ees. 2004. aastal avatud Ülemiste keskuse esinduskaupluses oli 90. aastate stiilis letirägastik vahetunud modernse ja läbimõeldud sisekujunduse vastu. Kaarjad letid ja majesteetlikult kõrgusesse koolduvad kotiriiulid on avaldanud muljet nii kodumaa fotohuvilistele kui ka suurte fotofirmade kõrgetele väliskülalistele.
Tallinna Ülemiste keskuse Photopointi kauplus 2016. aastal. Selline kaarjate vormidega sisekujundus on kauplustes juba aastast 2004.
90. aastate lõpus nimetati senised Gauruse fotoäri kauplused ümber „Photopoint“ kauplusteks ja Gaurus AS Gauruse Fotokaubanduse AS-ks. Ettevõtte tormilise arengu taga ei ole olnud ainult kauplused. Juba 1994. aastal alustasime hulgimüügiga. Erinevad Eestimaa fotoärid, kes olid jäänud oma keldripoodides fototeenust pakkuma, ostsid meilt meelsasti välismaalt imporditud fotoalbumeid ja pildiraame, et neid oma klientidele edasi müüa. 90. aastate lõpul kolis ettevõte Tartus Riiamäel asuvasse esimesse päris omaenda majja.
Gaurus Fotokaubanduse AS kontorihoone ja ladu Tartus Riiamäel 2002. aasta suvel. Esiplaanil on üks meie hulgimüügimeeskonna kaubikutest.
Seal oli kontor ja täitsa korralik ladu, aga juba peagi hakkas vastostetud hoone ettevõttele kitsaks jääma. Kaup ja töötajad ei mahtunud ära ja nii valmis 2007. aastal uus suur laohoone koos peakontoriga Tartu Lennujaama kõrval asuvasse Tõrvandi tehnoparki ning ettevõtte uueks ärinimeks sai Nordic Digital AS.
Siin oleme tänaseni. Punast värvi hoone paistab Tartust Võru poole sõitjale oma www.photopoint.ee kirjaga hästi silma. Mineviku vigadest võtsime õppust: Photopointi krunt on piisavalt suur nii et vajadusel saab uude kohta kolimise asemel olemas olevat lausa 2-3× suuremaks laiendada. Vajadust oleme selleks viimastel aastatel tundnud korduvalt, aga veel oleme saanud senisel pinnal targa laomajandamise abil hakkama.
Nordic Digital AS kontor ja ladu 2016. aasta suvel. Taamal paistab Tartu linn.
Nordic Digital AS peakontorist juhitakse Photopointi kauplusi. Siin asub hulgimüügiosakond, kelle portfoolios on sellised tuntud kaubamärgid nagu Manfrotto, Tamron, Pentax, Roccat ja teised. Siin on ka pealadu, mille kaudu liigub kaup nii Photopointi poodidesse kui ka igale poole mujale. Näiteks varustatakse läbi Nordic Digital AS pealao Panasonic patareidega tervet Baltikumi – Narvast kuni Poola piirini.
Internetti
Internetis tegutsesime juba enne sajandivahetust. 2000. aasta oli aga Photopointi arenguloos murranguline, sest just siis sai valmis Photopointi esimene korralik e-pood. Enamusel sarnastest ettevõtetest polnud ju sel ajal üldse mingit veebi, rääkimata e-poest kus ka kaubad üleval. Praegu saab www.photopoint.ee algset versiooni vaadata teenusest nimega Wayback Machine ja kõhutäis naeru on selle veebilehe külastamisel garanteeritud. Näiteks maksis 2,1-megapikslise sensoriga digifotokas siis 9990 krooni. E-poest tellimine toimis aga „Vastastikuse usalduse printsiibi alusel“. Niimoodi, et „Klient kannab raha Photopointi pangaarvele ning peagi on Photopointi kuller ukse taga.”
Ekraanisalvestus esimese Photopointi e-poe avalehest.
Firmablogid, sotsiaalmeedias reklaamimine, sisuturundus – kõik see, mis tänapäeval on standard, oli 2008. aastal veel täiesti tundmatu maa. Ometi oli just 2008 aasta see, mil Photopoint alustas oma firmablogiga aadressil blog.photopoint.ee. See oli midagi uut, sest siis ettevõtted veel blogimisse ja sisuturundusse sellisel määral ei panustanud. Praeguseks on Photopointi ajaveebil tuhandeid lugejaid, pea 1000 postitust aastas ning seda on korduvalt nimetatud parimaks tehnikaettevõtte firmablogiks Eestis. Fotohuviline saab sealt lugeda eesti keeles fotograafiast, uuest fototehnikast ja kõigest sellega seonduvast.
Facebookis hakkasime suuri tegusid tegema juba 2009. aasta kevadel – kohe, kui sellesse keskkonda ärilehtede loomise võimalus tekkis. Sel ajal oli valdav enamik eestlasi veel Rates või Orkutis ja turundamist sotsiaalmeedias praktiliselt ei eksisteerinudki. Erinevate hullumeelsete fännimängude (ükskord jagasime koode, millega sai tasuta patareisid) ja järjekindla tegutsemisega on Photopointi Facebooki leht läbi aastate Eesti äride edetabeli tipus püsinud. Praegu leiad meid MetrixStation tabelist 23. kohalt.
Fototehnika spetsialistidena saame me pidevalt palju küsimusi kaamerate toimimise, tehnika valikukriteeriumite, fotograafia põhialuste ja muude fotondust puudutavate asjade kohta. Facebookis suhtleme oma klientidega pidevalt ja vastame muuhulgas ka sellistele küsimustele. Blogis püüame neid küsimusi ennetada ning avaldame kasulikke artikleid ja videoid, mis aitavad meie kliente meilt ostetud tehnikat kasutada. 2009. aastal viisime sellise õpetustöö uuele tasemele ja tegime valmis päris eraldi veebipõhise õpikeskkonna www.fotokursus.ee. Igaüks, kes ostab meilt keerukama kaamera, saab tasuta kaasa sellel veebilehel oleva kursuse “Fotograafia algkursus“. Tänaseks on Photopointi fotokursuste veebilehel 14 erinevat kursust fototöötlusest time-lapse fotograafiani.
Kuni suure masuni toimis traditsiooniline fotofirma ärimudel hästi. Pildistamiseks oli tingimata vaja fotokat, sest nutitelefone veel polnud. Digifotograafia pealetungi jätkudes oli selge, et uues postmasuistlikus olukorras tuleb püsimajäämiseks läbida järgmine transformatsioon.
Veebikaubamaja võidukäik
Maailm meie ümber on muutumises ja kui äriettevõte ei suuda muutustega kaasa minna, on ta määratud vaikselt hääbuma. Olgu ta siis parasjagu keldripoes, Riiamäe laos, uhke sisekujundusega kaupluses või kus iganes mujal. Omaaegne Eesti Telefon ei jäänud lauatelefone müüma vaid transformeerus laiapõhjaliseks telekomiteenuste pakkujaks nimega Telia. Eesti Posti algseks müügihitiks olid postmargid – tänapäeval veab Omniva nimeline ettevõte kaupa laiali ja pakub pakiautomaatide teenust.
Photopointi viimane transformatsioon tuli kaks aastat tagasi, mil lansseerisime täiesti uue kujunduse ja funktsionaalsusega e-poe www.photopoint.ee. Tegelikult ei ole see enam e-pood, vaid täisväärtuslik veebikaubamaja, sest sealt saab tellida peaaegu kõike mis pähe tuleb. Muidugi fotokaameraid, statiive, arvuteid ja droone. Aga samamoodi on valikus ka parfüümid, autokaubad, tööriistad, kosmeetika, mööbel, aiakaup, köögitehnika, mänguasjad, käekellad jne.
Mõnede klientide jaoks on selline suur tootevalik imelik või naljakas, sest Photopointi ollakse harjunud seostama ikka ainult fototehnikaga. Paljudele aga meeldib, et saab nüüd usaldusväärsest veebipoest tavakauplusega võrreldes märksa soodsama hinnaga ka parfüümi või haamrit osta. Photopointi jaoks on sellise laia tootevalikuga veebikaubamaja loomine loogiline jätk 1992. aastal alguse saanud pidevale transformatsioonile.
Photopointi veebikaubamaja pole praegu veel kaugeltki valmis – see on alles algusteel millekski palju suuremaks. 2016. aastal nimetati www.photopoint.ee Eesti kõige kasutajasõbralikumaks veebikaubamajaks. See kinnitab veendumust, et valitud tee on õige.
25. aastaga on algselt vaid fotode ilmutamist pakkunud Gauruse keldrilabor transformeerunud Eesti kasutajasõbralikumaks veebikaubamajaks. Selle kaubamaja taga on 115 töötajaga ettevõte uhkete Photopointi esinduskaupluste ja piirideülese hulgimüügiosakonnaga. Milliseks või kelleks Photopoint 5 aasta pärast transformeerunud on, seda ei pruugi keegi täna veel ette kujutadagi. Kindel võib olla vaid selles, et me tähistame oma sünnipäeva ka 5, 10 ja 15 aasta pärast.
PHOTOPOINT 25 – alanud on 4 päeva kestvad juubelipidustused. Loe lähemalt ››
(2063)
Kommentaarid