Eelmisel teisipäeval – 23. detsembril leidsid paljud tillukeste sülearvutitega veebis hangeldavad või neid seal promovad firmad oma e-mailide seast veidi varajase jõulukingi.
Intellektuaalomandi õiguskaitsega tegeleva firma nimega Origin poolt saadetud ametlikku kirja kaksipidi mõista ei saa: “Sõna “Netbook” on firmale “Psion” kuuluv, registreeritud kaubamärk. Teil on aega kolm kuud, et see oma veebilehelt eemaldada.”
Firmast nimega Psion on Photopointi Ajaveebis juttu tehtud kõige esimeses netbookide-teemalises kirjatükis. Nimelt valmistas Psion juba kümmekond aastat tagasi pisikese sülearvuti, ristides selle Psion netBook`iks. Seda võib pidada kõigi praegu turulolevate pisikeste sülearvutite emaks. Erilist menu sellel masinal aga ei olnud ning 1999 aastal lõpetati selle tootmine.
Psion netBook
Psion ütleb enda olevat küll lõpetanud “netBook” sülearvutite tootmise. Samas aga väidab ta, et toodab neile ikka veel akusid ja muid lisatarvikuid. See olevat üheks põhjuseks, miks Psion oma registreeritud kaubamärgi laialdasse väärkasutamisse niivõrd tõsiselt suhtub. Sõna “netbook” ei tohiks Psioni sõnul kasutada mitte ühegi teise pisikese sülearvuti tähistamiseks peale Psion netBook`i.
Kommentaariks oma 23 dets. kirjale lisab Psioni poolt palgatud õiguskaitsega tegelev firma Origin, et sellised mailid saadeti peamiselt nendele edasimüüjatele ning tootjatele, kes kasutavad sõna “netbook” otseselt kasumlikel eesmärkidel. 5% kirjade adressaatideks olid veebilehed, mis mahitasid kinnimakstud reklaame või linke, milles kasutati sõna “Netbook”.
Mittekasumlikel eesmärkidel veebis sõna “netbook” kasutanud lehti kohtuga ei ähvardata. Siiski soovitatakse kõigil arvesse võtta, et “netbook” on registreeritud kaubamärk ning Psion soovib, et seda ei kasutataks üleüldise terminina tähistamaks väikseid ja odavaid sülearvuteid. Sõna on kaubamärgina registreeritud USA-s, Euroopa Liidus, Hongkongis, Kanadas ja Singapuris.
Photopointi Ajaveebis on sõna “netbook” kasutusel olnud juba esimesest väikestest sülearvutitest kõnelevast kirjatükist peale. Probleemne sõna on ilusasti üldise terminina üleval ka Wikipedia veebientsüklopeedias. Huvitav oleks teada, kas ka Wikipedial on olnud au Origin-Psion tandemilt jõulumaili saada.
Ettepaneku termini “netbook” kasutamiseks tähistamaks Asus Eee-PC-laadseid sülearvuteid tegi 2008. aasta veebruaris Intel. Firma vajas mingit sõna, mis eristaks väikesed sülearvutid suurematest, oma Atom- seeria protsessori promomiseks. Sellest ajast saadik on see sõna levinud eelkõige inglise keeleruumis kui kulutuli. Septembri alguses ostis Intel domeeni netbook.com.
Photopointi veebilehelt sõna “netbook” ei leia. Enteri ning ATF arvutisalongi veebipoed peaksid aga ette vaatama.
Eesti kaubamärgiseaduse §-d 9 ja 10 loetlevad kaubamärgi absoluutsed õiguskaitset välistavad asjaolud. Esimesed kaks punkti sedastavad:
1. Kaubamärk ei tohi kirjeldada kaupu või teenuseid.
2. Kaubamärgiks ei tohi olla keelekasutuses või heauskses äripraktikas tavapäraseks muutunud tähis.
Mis saab aga siis, kui kaubamärk registreeritakse, on vahepeal unustuse hõlma vajunud ning muutub sel unustusajal keelekasutuses või heauskses äripraktikas kasutatavaks tavapäraseks tähiseks? Kas selle tähise asemele tuleb siis leida uus? Mis Sina arvad?
[poll id=”8″](133)
Kommentaarid