Olen nüüd juba üle 4 aasta täisajaga vabakutseline foto- ja videograaf. Paljude jaoks rohkem tuntud kui maastikupildistaja, aga tegev erinevates foto- ja videovaldkondades.
Osad talvekuud veedan Põhja-Norras vabakutselise seiklusfotograafi ning Greenlander AS giidi ja virmalistefotograafina. Suveperioodil olen kaasvideograaf Innar Hunt Films pulmaprojektides Eestis ja üle Euroopa.
Eestis olles pildistan ja filmin sündmusi, inimesi, kontserte, tooteid, kinnisvara ja muud. Lisaks tuleb mõned korrad aastas ette ka maastiku- või telefonipildistamise koolitusi ning aeg-ajalt ka mõne fotoreisi korraldamine.
Olin pikki aastaid Fujifilmi kasutaja – omasin alates 2011 esitletud revolutsioonilisest retrostiilis rangefinderist X100-st kuni poolkaader X-T2, X-T3 kaamerateni ning sain Photopointi rendi abil kasutada ka X-H1 ja keskformaat GFX50s kaameraid.
Fujifilm hiilgas oma ergonoomika, funktsioonide aga eelkõige pildikvaliteedi poolest maastikel, kuid varasemate mudelite autofookus jäi siiski konkurentide omale alla – näiteks hämaras toimuvate sündmuste pildistamisel leidsin end tihti olukorras, kus teravustamine ei õnnestunud.
Täna on minu fotokotis lausa kolm Sony täiskaader hübriidkaamerat – loetava artikli staar Sony a7R V, praktiliselt sama hea Sony a7 IV ning minu videotööloom Sony a7S III.
Viimane neist oligi minu esimene Sony kaamera – vajasin oma pulmavideograafi töös Innar Hunt Filmis just Sony kaamerat, et sarnaste värvide saamine oleks järeltöötluses lihtsam ja see juba 2020 esitletud kaamera on siiani on minu esimene valik liikuva pildi salvestamiseks. Sellel aastal ei lähe ma pulma vähema, kui kolme kaameraga ning loomulikult ei ole seejuures mõistlik omada veel teise tootja kaamerat ja optikat.
Tellisin omale Photopointist a7R V täiskaadri juba veel enne ametlikku esmaesitlust 2022. aasta oktoobris, kui kõlakad piisavalt valjud olid ja sain kaamera kenasti novembris kätte esimeset partiist, mis Photopointi saabus ning üks loodusfotohuviline sai omale soodsa hinnaga minu võrratut pildikvaliteeti pakkuva aasta kasutatud Sony a7R IV mudeli
Kuigi Sony a7R V puhul peab tootja esmatähtsaks rõhutada oluliselt paremat ja eraldi AI protsessorit kasutavat autofookust, siis on seal veel palju muud, mis varasemate mudelite sh a7R IV’ga võrreldes on oluliselt paremad. Seetõttu toon selles artiklis välja omadused, mis just mulle on kõige olulisemad.
Sony a7R V ergonoomika
Kui vaadata üldvaadet, siis tunduvad Sony a7S III, a7 IV ja a7R V väliselt suhteliselt sarnased ja ka käes mõnusad. Mina kasutan pildistades SmallRig L-taldasid ja need lisavad suuremale käele täpselt selle poole sõrme jagu toetuspinda, mis ilma tallata jääks puudu. Väiksematesse kätesse peaksid need kaamerad aga sobima kui valatult.
Peamiste nuppude ja lülitite asetus on samuti kõigil kolmel kaameral sarnane ning tundub, et Sony on leidnud siin kuldse kesktee, mille juurde mõneks ajaks jäädakse.
Võib-olla esimene asi, mida Sony a7R V kätte võttes tähele paned, on selle kõrvalepööratav, aga ka kallutatav EKRAAN.
Minu, kui hübriidkaamerate ajal alustanud fotograafi jaoks on see täiesti mängumuutev omadus – võimaldab nii tagant üles kallutades, kui ka kõrvale keeratuna vertikaalis pildistada üle pea või maapinna ligidalt.
Mida kergem on fotograafil võtta erinevaid pildistamisasendeid ja -kõrguseid, siis seda loovam saab olla ja see kaamera lubab sul minna sinna, kuhu pildiotsijasse vaadates ei mahu, ei ulata või ei taha minna. Täiesti imeline lahendus ja usun, et Sony võiks seda kõigis tulevikus väljalastavates mudelites kasutada. Selle hingede konstruktsioon tundub piisavalt tugevana, et ei pea kartma mõnda juhuslikku müksu, kui kaamera rihma otsas ripub.
Ekraani vaadates on pilt palju teravam tänu suuremale resolutsioonile ja loomulikult juba Sony a1 mudelist alates uuematel kaameratel kasutatud palju loogilisem menüüsüsteem. Nüüd on minu kõigil kolmel kaameral sarnane menüü ja vahel olen sündmusi pildistades unustanud, kas pildistan parasjagu ühel õlal rippuva a7R V või teisel õlal rippuva a7 IV hübriidkaameraga.
Loomulikult on menüüdes erinevusi, aga üldpõhimõte on sama. Videovaade on samuti parem, sest oluline info ei asu enam pildivälja peal, vaid kenasti kokkuvõtvalt ülemises ja alumises ääres.
Pildiotsija, mida siiski ka tihti kasutan, pakub võrratut kuni 240fps pildisagedusega lausa 9 MP resolutsiooniga pilti. Mulle pole see niiväga oluline, aga kindlasti meelepärane spordi- ja eluslooduse fotograafidele.
Režiimiketta alt leiab nüüd kiirlüliti, millega saab kasvõi pildiotsijasse vaadates samal ajal vahetada foto-, video- ja S&Q videorežiimide vahel. Jällegi väga kasulik omadus, mis konkurentidel oli muidugi ammu kasutuses
Sony a7R V on varustaud kahe kaardipesaga, mis töötavad nii SD kui CFexpress Type A mälukaartidega. Minu töövoos on kindla koha leidnud kahele kaardile samaaegselt salvestamine nii fotos, kui videos. Kui üks kaart peaks ootamatult riknema, siis saab mõlemad kaardid välja võtta ja uue paariga jätkata olles kindel, et ühel esimestest kaartidest on senisalvestatud alles.
Aeg-ajalt siiski on kuulda, et mälukaardid võivad siiski ootamatult koostöö lõpetada. Õnneks mul endal ei ole seda küll veel juhtunud, aga kliendi ees ei tahaks küll rumalasse olukorda jääda, kui salvestatud materjal kaob.
Pildikvaliteet ja sensor
Sensoriks on küll juba a7R IV mudelilt tuntud aastaid vana tagavalgustusega eemaldatud madalpääsufiltriga täiskaadersensor 61,0 megapiksliga, kuid sellelt saadava info töötlemise kiirus on varasemaga võrreldes 8x kiirem tänu lausa kahele pilditöötlusprotsessorile.
Resolutsiooni on minu vajaduste jaoks piisavalt ja kohati enamgi. Pildifaili suuruse üle tänapäevaseid 128-256 GB kaarte kasutades siiski väga mõtlema ei pea, aga kuni 9504×6336 pikslised 135 MP kokkupakkimata toorfailid täidavad kõik kõvakettad üpris kiiresti ning aeglustavad pilditöötlust.
Samas sündmuste pildistamisel on 61 MP pigem liig ja sel puhul kasutan väiksema RAW faili pildistamise võimalust ning valin kadudeta kokkupakitud (Lossless Comp) M suuruse, mis annab täiesti piisavad 6240×4160 pikslised 26 MP RAW failid, mille pildikvaliteet on samaväärne.
Eelkäijaga sama sensori juures on Sony aga oluliselt tänud võimekamale arvutusvõimsusele parandanud fookuspunkti arvestavat automaatse valgetasakaalu (AWB) arvutust, mis kindlasti inimeste filmimisel või pildistamisel annab palju õigema nahatooni – eriti kui ümberringi on värvidemäng.
Videos kasutan AWB White režiimi, mis kogemuse põhjal annab parima tulemuse – valged seinad jäävad ikkagi valgeks, mitte kollakad või mingit muud tooni ja näiteks pulmavideograafias kiiresti muutuvates oludes kogu aeg käsitsi valgetasakaalu ümber seadistada on tülikas.
Sellise võimeka sensoriga, nagu a7R V omab, on maksimaalse teravuse ja detailsuse saamiseks vaja kindlasti kasutada ka parima resolutsiooniga objektiive, sest ega sensor ei saa talletada seda, mida optika ei näita.
Ja õnneks ei pea enam Sony süsteemi puhul kasutama vaid kindlasti parimat, aga väga kallist Sony GM optikat, vaid leiab väga häid ja teravaid objektiive ka kolmandate tootjate uusimate mudelite hulgast – nimetaksin siinkohal Samyangi ja Tamronit, mida ka ise kasutan lisaks Sony objektiividele.
Sony a7R V täiskaader hübriidkaamera ISO tundlikkus on vahemikus 100-32000 (laiendatav allapoole kuni 50 ja ülespoole kuni 102800), mis on kindlasti nõrgem, kui “pimedusekuningal” Sony a7S III mudelil, kuid viimane on siiski oma 12 MP sensoriga peamiselt videokaamera ja kõrgete ISO-dega tehtud fotodel suurt vahet neil pole.
Kuigi a7S III kaameraga virmalisi filmides olen saanud kasutava pildi ka ISO 51200-ga siis reaalselt pildistades on harva vajadust minna veel kõrgemale, kui ISO25600 millega Sony a7R V saab veel rahuldavalt hakkama. Ilma lisavalguseta sündmuste pildistamistel kasutangi sageli M-režiimi koos AUTO ISO-ga ja ülemiseks piiriks määran ISO12800, kuigi ka ISO25600 veel sobiks.
Videos saab nüüd kasutada 10bit 8:2:2 värvirežiimi (kaadrisagedusel kuni 30fps), mis annab palju loomutruumad värvid. Valikus on ka Sony kõige uuemad värvigammad nagu Slog3, Cinetone-S jt.
Videos on nüüd võimalik kasutada ka 8K resolutsiooni kuni 25fps kaadrisagedusel, aga salvestusaeg on sel juhul piiratud 30 minutiga. Mulle piisaks täiesti ka 4K videost, 8K võiks teatud olukordades olla mõeldav, kui soovida videos järeltöötluses digitaalselt kadudeta sisse soomida. Viimast pole ise veel proovinud, aga teatud oludes ehk võib see kasuks olla.
Sony a7R V autofookus
Vahest enim kõneainet on pakkunud Sony a7R V uus AI-protsessoriga autofookussüsteem, mis on tõesti parim, mida olen siiani kasutanud.
Autofookuse 693 faasituvastusega teravustamispunkti katavad pea terve pildiala ja minu enim kasutatavaks režiimiks pidev autofookus (C-AF) ja lai jälgimisala (tracking wide).
Keerulisemates olukordades muidugi peab kasutama ka kitsamat jälgimisala (area) või lausa varasemalt ainuvõimalik olnud punktjälgimist (spot), aga valdavas osas olukordades saab kaamera aru, mida soovid fookuses hoida ja kui ei saa, siis aitad näpuga ning fookus jääb soovitud objektile/subjektile ka siis, kui see kaadris liigub.
Silmale teravustamine töötab ka väga kehvades valgusoludes täiesti uskumatult hästi ja ka siis, kui modell on väga kaugel.
Autofookus tunneb lisaks inimestele ka loomi, linde, putukaid, autosid, ronge/tramme ja lennukeid ning teeb nende vahel kiiresti liikuvate subjektide pildistamise palju hõpsamaks. Mina ise küll ei vaja pildistamiseks muud, kui inimeste autofookust, kuid näiteks maskiga inimese puhul tuleb kasutada juba looma režiimi ja siis töötab kõik laitmatult.
Inimeste fotosessioonidel juhtub sageli, et pildistatav keerab ennast nii, et ta on mingi hetk pildistaja poole seljaga või läheb näiteks puude vahel läbi ja tema nägu pole kogu aeg kaamerale nähtav.
Sarivõttega pildistamisel hoiab a7R V fookust täpselt õiges kohas, tuvastades inimest ka tema keha asendi järgi ja väidetavalt suudab AI isegi ennustada järgmist poosi, kuhu modell end keerab. Viimast võiks võtta muidugi terakese soolaga, aga õnnestunud kaadrite arv võrreldes minu varasemate kaameratega on kahtlemata suurem ja läheneb 100%-le.
Silma jälgiv autofookus töötab suurepäraselt ka videos – siis on kindlasti parem kasutada laia jälgimisala. Video puhul saab paremate Sony objektiividega kasutada ka juba a7 IV tuttavat fookuse hingamise kompensatsiooni (focus breathing compensation), mida kasutades vaatenurk fookuse ette või taha liikumisel ei muutu.
a7R V funktsioonid
Maksimaalne kaadrisagedus pildistamisel on kuni 10fps. Kindlasti vajavad pühendunud spordi- ja linnupildistajad veel kiiremat kaamerat, kuid mulle sellest piisab.
Pildistabilisaator on 5-teljeline ning videos on võimalik ka kerge kärpimisega Active mode, mis käest filmimisel ja eriti pikema optikaga on kindlasti kasulik – näiteks Sony a7S III-ga kasutan seda mõnikord.
Minu kui maastikupildistaja (ja kindlasti paljude makrofotograafide) rõõmuks leiab Sony a7R V kaameralt nüüd kahveldusvalikute (bracketing options) alt ka teravuskuhja võimaluse (focus bracketing).
Varem a7R IV mudeliga sain seda kasutada ainult läbi Bluetooth puldi ja manuaalselt, kuid nüüd saad anda ette fookuspunktide tiheduse ja maksimaalsete tehtavate kaadrite arvu ning kaamera teeb peale esiplaanil soovitud kohta teravuse seadmist vajalikud kaadrid ise peatudes seal, kus tagaplaan terav ja rohkem kaadreid teha vaja pole.
Teine minu, kui sageli ülipika säriga maastikupildistaja rõõmuks, lisandunud fuktsioon on BULB režiimis säri pikkuse määramise võimalus pikemana, kui 30 sekundit.
Vana a7R IV kaameraga tegin nii, et kasutasin BULB režiimis pulti ja vaatasin telefoni taimerilt aega – kindlasti vähem mugav moodus. Nüüd saab määrata soovitud säri pikkuse kuni 900sek (15min) ja ise rahulikult säri ajal ümbrust uurida. Ei saa muidugi mainimata jätta, et Fujifilmi kaameratel sai juba ammu sõltuvalt mudelist seada maksimaalse säriaja 15-60min vahemikku ja olin sellega mõnevõrra harjunud.
Toon loeteluna välja veel mõned omadused, mis on reaalses kasutuses silma jäänud ja tunduvad kasulikuna:
- tarkvara uuendus läbi SD kaardi. Kes on pidanud Sony tarkvara arvutiga ühendades uuendama, need teavad, millest on jutt ja eriti Mac omanikud.
- pilte saab arvutisse tõmmata ka kiire USB-C juhtmega. Enamus arvutitel on sisseehitatud SD-kaardilugejad aeglased, kiire väline lugeja on jälle üks lisavidin, mida kaasas peab kandma ja suuremahuliste failide puhul (nagu näiteks peale pulmapäeva öösel tagavarakoopiate tegemine) läheb nii palju kiiremini.
- objektiivi vahetuse ajaks saab katiku seadistada kinni minema – kogemus näitab, et nii jääb sensor palju puhtam. Katik on samas äärmiselt õrn mehaanika ja mingil juhul ei tohi seda puudutada, seega peab väga hoolikas olema.
Kokkuvõte
Sony a7R V on imeliselt hea täiskaader hübriidkaamera ja väärt investeering neile, kes pildistavad maastikke, inimesi ja natuke ka muud ning vajavad ka kvaliteetset videovõimekust.
Võrreldes Sony enda siiski mitmete omaduste poolest ka nõrgema mudeli juba mitu aastat vana lipulaeva Alpha 1-ga on ka hind märksa soodsam ja ilmselt ei tule Alpha 1-le selliseid tarkvarauuendusi, mis ta samale pulgale a7R V-ga paneks just AI autofookuse osas.
Teiste tootjate samaväärsed kaamerad nagu Canon EOS R5 on jah, põhimõtteliselt samaväärsed, aga Canoni kahjuks räägib RF-objektiivide väga kõrge hind.
Igatahes, minu poolt saab Sony a7R V väga tugeva ostusoovitus, kui tahad mõistlikus hinnaklassis saada parimat.
Ja nagu Photopointis ikka, siis saab seda kaamerat ka omale sobivuse hindamiseks rentida ning ikkagi soovid seda omale kuni 2 nädala jooksul peale rentimist soetada, teeb Photopoint ühe nädala rendi hinna sulle hinnast alla – minu meelest väärt diil.
Maastikupildid ja info Arbo pakutavate teenuste kohta leiad tema veebilehelt arborae.com. Pea igapäevaselt ilmuvad tema uued tööd Facebooki ning Instagrami lehele.
Kui maastikukunst rohkem huvi pakub, siis tasub uurida Arbo poolt koostatud ja Eesti suurimas fotograafia-alases õpikeskkonnas olevat “Maastikufotograafia” e-kursust.
Tutvu Sony a7R V täiskaader hübriidkaameraga lähemalt nende ülevaadete kaudu:
- Testhamlet: hübriidkaamera Sony a7R V – kas masin on krõbedat hinda väärt? ››
- Karbist välja: AI-tehnoloogiaga Sony a7R V ››
- Fotograaf Simo Sepp: Sony a7R V paneb Su kõik teised täiskaader hübriidkaamerad unustama ››
- Fotograaf Siim Kinnas: Sony a7R V – stuudiofotograafi unelm? ››
- Fotograaf Keio Usai: Sony a7R V – arvatavasti minu järgmine täiskaader hübriidkaamera ››
- Fotograaf Kerli Halliste: Nauditavad fotorännakud Sony a7R V seltsis ››
Kui vajad erinevate lühiajaliste foto- või videoprojektide teostamiseks tippkvaliteediga tehnikat, siis vaata meie foto- ja videotehnika renti. Photopoint.ee ostujuhid – ammuta inspiratsiooni ja teadmisi.
(1002)
- 61-megapiksline täiskaader EXMOR R CMOS sensor
- 8K 7680 × 4320 24p videosalvestus
- 693 faasituvastusega teravustamispunkti
- 5-teljeline keresisene stabilisaator, kuni 8 stoppi
- 3,2" pööratav ja kallutatav LCD-ekraan, OLED pildiotsija
- 61-megapiksline täiskaader EXMOR R CMOS sensor
- 8K 7680 × 4320 24p videosalvestus
- 693 faasituvastusega teravustamispunkti
- 5-teljeline keresisene stabilisaator, kuni 8 stoppi
- 3,2" pööratav ja kallutatav LCD-ekraan, OLED pildiotsija
- 61-megapiksline täiskaader EXMOR R CMOS sensor
- 8K 7680 × 4320 24p videosalvestus
- 693 faasituvastusega teravustamispunkti
- 5-teljeline keresisene stabilisaator, kuni 8 stoppi
- 3,2" pööratav ja kallutatav LCD-ekraan, OLED pildiotsija
- 61-megapiksline täiskaader EXMOR R CMOS sensor
- 8K 7680 × 4320 24p videosalvestus
- 693 faasituvastusega teravustamispunkti
- 5-teljeline keresisene stabilisaator, kuni 8 stoppi
- 3,2" pööratav ja kallutatav LCD-ekraan, OLED pildiotsija
- 61-megapiksline täiskaader EXMOR R CMOS sensor
- 8K 7680 × 4320 24p videosalvestus
- 693 faasituvastusega teravustamispunkti
- 5-teljeline keresisene stabilisaator, kuni 8 stoppi
- 3,2" pööratav ja kallutatav LCD-ekraan, OLED pildiotsija
Kommentaarid