Photopointi ajaveeb. Sinu võti arvuti-, foto- ja muu digitehnika maailma

Fototehnika nõuanne: Mida sul on vaja selleks, et pildistada kodus tootefotosid?

tootefoto - Copy

Ilusaid tootefotosid võib vaja minna näiteks siis, kui müüd mõnikord internetis enda kasutatud riideid, ehteid või midagi muud. Sel puhul ei maksa alati veel toote pildistamiseks vajalikku tehnikat ostma minna – ilusa tootefoto jaoks piisab siis tihti ka heast naturaalsest valgusest, oskuslikumast pildistamisest ja suuremast järeltöötlusest.

Kes aga tegeleb tõsisemalt blogimisega, vajab tootefotosid enda pisema veebipoe jaoks või soovib tootefotode pildistamisega veidi lisaraha teenida, peaks lisaks kaamerale hankima ka mõned vajalikud lisatarvikud, mis tootefotode pildistamise ja järeltöötluse kiiremaks ning fotod ise kvaliteetsemaks muuta aitavad.

Selles artiklis soovitan fototehnikat ja tootefotode pildistamiseks vajalikke tarvikuid algajale fotohuvilisele, kel on vaja kodustes tingimustes pildistada korralikke tootefotosid. Rohkem kui paar korda kuus.

 

Käsitöö vs liinitöö

Liinitöö on saanud endale tänapäeval üsna negatiivse tähendusvälja. Ometi on käsitöö vahetumine liinitööga olnud 20nda sajandil tööstuse, majanduse ja inimkonna arengu üks olulisemaid põhjuseid. Tootefotograafias ei peaks me liinitööd kartma- vastupidi. Tootefotograafias peaks tegema kõik selleks, et töövoog oleks võimalikult automaatne.

Ka tootefotograafias võib teha käsitööd – see on siis, kui kogenud fotograaf pildistab mingit toodet koos keskkonnaga või modelliga ja peensusteni läbi mõeldud kompositsiooniga. Ühe sellise foto tegemiseks kulub aga kaua aega ja palju oskusi.

Enamike tootefotode puhul ei ole selline käsitööline lähenemine mõttekas. E-poe jaoks ühtlase taustaga ja eraldatud tooteid pildistades tuleb käsitöö jätta kõrvale ja töötada pigem konveiermeetodil. Automatiseeritud protsessid aitavad saavutada ühtlase kvaliteetse tulemuse ja töö sujub kiiresti. Tootefotode pildistamiseks mõeldud erinevad lisatarvikud nagu spetsiaalsed valgustid, pildistamislauad, valguskuubikud, alused, reflektorid jne on valmistatud just selleks, et tootefotosid saaks pildistada võimalikult kiirelt ja ühtlaste tulemustega. Liinitööna.

 

1. Fotokaamera

Tootefotode tegemiseks on sul vaja fotokaamerat, millel on manuaalrežiim ja manuaalne teravustamine. Sest manuaalrežiimis ja käsitsi teravustades on kõige lihtsam saada tootefotode pildistamisel häid tulemusi. Kuigi tegelikult saab tänapäeval juba üsna korralikud tootefotod kätte ka iPhone abiga.

Manuaalrežiim on olemas kõikidel peegelkaameratel ja kõikidel hübriidkaameratel. Ka tõsisematel kompaktkaameratel on manuaalrežiim olemas kuid käsitsi teravustamine on kompaktkaamerate puhul tavaliselt päris ebameeldiv. Sellepärast soovitaksin tootepildistamiseks hübriidkaamerat või peegelkaamerat.

Tootefotode pildistamisel stuudios ei ole oluline, et sul oleks kõige moodsam ja kallim fotokaamera. Ka soodne ja vanem kaamera, millel on vähe funktsioone või aeglane autofookus, on stuudios tootefotosid pildistamiseks piisavalt hea. Seega ei ole kaamera valikul erilist nõudmisi või piiranguid. Püsivalgusega pildistades (altpoolt saad lugeda, mis on püsivalgus) oleks muidugi hea, kui kaameral oleks võimalus kadreerida LCD-ekraani kasutades.

 

2. Objektiiv

Lihtsaid veebis kasutatavaid tootefotosid saab suurepäraselt pildistada ka kaameraga kaasas oleva komplektobjektiiviga. Tavalise ilmega tootefoto pildistamisel tuleks siis vaid jälgida, et ei pildistaks liiga laia nurgaga. Fookuskaugused 30mm-55mm toodete pildistamiseks tavaliselt kõige sobivamad.

Iseäranis blogides kasutatavate suuremate fotode jaoks võiks algaja tootefotograafi arsenali kindlasti kuuluda ka üks soodne ja terava joonisega 50mm f/1.8 fiksobjektiiv. Selline on olemas igal kaameratootjal. Näiteks peegelkaameratel:

 

3. Statiiv

Statiiv on tootefotode pildistamisel vajalik eelkõige selleks, et saavutada identset kadreeringut. Näiteks juhul kui oleks vaja pildistada mitut erineva värvitooniga toodet nii, et kõik tooted oleksid pildil täpselt ühes kohas ühtemoodi.

Kui kaamera on statiivil pildistuslaua ees, siis on kaamera asend fikseeritud. Fotograaf asetab seejärel pildistuslauale esimese toote, teravustab ja kadreerib ning märgib selle toote asukoha. Kui teravus ja säritus on manuaalrežiimis paika pandud, saab fotograaf nüüd väga kiirelt ühesugused tooted ära pildistada – lihtsalt pildistuslaual eelmise toote asemele järgmise toote asetades ja vahepeal kaamera (distants)päästikule vajutades.

Lisaks hoiab statiiv kaamerat (kadreeringut) paigal siis, kui pildistaja tausta või valgust või pildistatavaid objekte kaadris sätib. Püsivalgusega pildistades on vaja statiivi lisaks selleks, et pildistada suurema teravusulatusega/väiksema avaga/aeglasema säriajaga.

Tootefotode pildistamiseks sobib ükskõik milline statiiv. Peaasi et oleks piisavalt pikk ulatamaks pildistuslauani, ja normaalsete, mitte mingite tikkpeenete jalgadega. Statiiv võiks olla varustatud mitte kuul- vaid 3D peaga. 3D pea võimaldab täpsemat kadreerimist.

 

4. Distantspäästik

Distantspäästik – olgu siis kaabliga kaamera külge ühendatud või juhtmevaba raadioühendusega – on pigem mugavuseasi. Seda pole tingimata vaja, kuid mõningates olukordades (näiteks makroobjektiiviga pisikesi tooteid pildistades või kui on vaja pildistuslaual valgust hoida/toodet üleval hoida) muudab see pildistamise mugavamaks.

 

5. Fototöötlusprogramm

Tootefotode töötlemiseks on vaja fototöötlusprogrammi, milles on olemas head tööriistad tausta tootest eraldamiseks. Kindlasti läheb vaja tõhusaid kloonimistööriistu tolmu ja mustuse toodetelt eemaldamiseks. Samuti võimalusi geomeetriliste kujundite korrapäratuse korrigeerimiseks. Ja palju muudki.

 

6. Valgustus

Valgustus on tootefotode pildistamisel üks olulisemaid komponente. Kaks lihtsamat ja peamist võimalust tootefotode valgustamiseks on: 1) stuudiovälklambid; 2) püsivalgus.

Stuudiovälklambid

Stuudiovälklampide olulisimaks eeliseks püsivalguse ees on valgustugevus. Ükski püsivalgusti ei suuda välklambiga valgustugevuses võistelda ja see annab pildistamisel välklambile ühe olulise eelise – pildistaja saab kasutada kiiret säriaega koos väikese avaga ja kompenseerida valgusekao ereda välgusähvatusega. Eriti just näiteks valguskuubikut kasutades on välklambi suuremast võimsusest kasu, sest püsivalgus ei ole läbi valguskuubiku seinte tungimiseks reeglina piisavalt ere.

Püsivalgus

Püsivalgus tähendab seda, et pildistuslauda või – kohta valgustavad välklampide asemel lambid. Nendeks lampideks võivad olla kas LED-paneelid või siis  kompaktluminofoor pirnidega (säästupirnide moodi suured spiraaljad pirnid) lambid.

Välklambid valgustavad pildistatavat ainult pildi tegemise hetkel. Püsivalgustus valgustab pildistatavat aga ka kadreerimise ajal – seetõttu on algajal lihtsam toodet valgustada (valguse suunda ja intensiivsust muutes on efekt ilma pilti tegematagi näha). Kindlasti tuleks püsivalgustus valida siis, kui on plaanis lisaks tootefotodele teha ka videot. Välklampe videopildi valgustamiseks ju kasutada ei saa.

Kui aja jooksul tundub, et kahest valgustist jääb väheks, saab alati ühe lisaks juurde osta. Oluline on aga tähele panna eit kõikide valgustite pirnide värvustemperatuur (kelvinites) oleks identne.

 

7. Pind ja taust

Valge või läbipaistva taustaga tootefotode jaoks oleks vaja ka mingit spetsiaalset pinda/tausta. Selle võib meisterdada valgest kangast või paberist või millest iganes ise. Kel aga pole aega ega tahtmist nokitseda, võib endale osta näiteks valguskuubiku. Valguskuubik on üks soodsamaid lahendusi valge taustaga piltide tegemisel – eriti tõhus ja hea on see siis, kui pildistad valgust peegeldavaid tooteid nagu näiteks ehted või klaasnõud vms… Valguskuubikuga pildistamiseks peaksid valgustama mitte püsivalgusega vaid välklampidega.

Vaata lisaks:

Püsivalgusega pildistades või lihtsalt rohkem tegutsemisruumi soovides võib kasutada taustaks/aluseks ka spetsiaalset paberit. Seda on Photopointis müügil erinevat värvi, rullidele keeratult. Paberit on (vastupidiselt riidele) hea kasutada selle tõttu, et paber on perfektselt sirge ja kui alusepaber mustaks saab, võib musta paberi osa ära visata ja rullist uue paberi taustaks/aluseks kerida.

Kes paberiga mässata ei soovi, raha kulutada ei karda ja väga suuri asju ei pildista, võib endale hankida ka spetsiaalse tootepildistuslaua. Seda on mugav näiteks tavalise laua peale tõsta ja pildistamise lõppedes jälle eest ära panna.

Kasulikeks abilisteks võivad osutuda ka spetsiaalsed akrüülklaasist alused. Nende pluss seisneb selless, et valgus pääseb toodet valgustama ka altpoolt – toote alaossa ei teki varju ja järeltöötluses on toodet lihtsam taustast eraldada.

Igasuguseid erinevaid, tootefotode pildistamist hõlpsamaks muutvaid abivahendeid on olemas väga palju. Kõigest siin pole mõtet kirjutada, sest tundub, et ülalolevaga said kõige olulisemad asjad kaetud. Või siiski…

 

8. Teadmised ja oskused

Tootefotode pildistamine ei ole iseenesest keerukas – eriti, kui sul on olemas korralik valgustus, hea taust/pildistamislaud, statiiv ja kaamera. Sellegipoolest on tootefotode tegemiseks vaat et möödapääsmatu osata juhtida oma fotokaamerat manuaalrežiimis. See tähendab, et peaksid oskama muuta ava, ISO ja säriaega ja teadma, mida nende kolme väärtuse muutmine pildiga teeb.

Internet on täis kõikmõeldavaid videoid ja artikleid selle kohta kuidas kaamerat juhtida ja tooteid pildistada. Kogu sellest infomerest vajaliku teabe välja sõelumine on algaja jaoks aga päris keeruline ülesanne. Kõige lihtsamalt ja kiiremini saad kaamera juhtimise selgeks ja tootefotode pildistamise algtõed teada Photopointi veebipõhiste fotokursuste abil. fotokursus.ee veebilehel on olemas just täpselt need kaks kursust, mida iga alustaja tootefotode pildistaja vajab. Vaata järele:

 

Lõpetuseks

Veebipoes müüb paremini toode, millel on kvaliteetne tootefoto. Ilusate piltidega blogisid loetakse rohkem kui kehvade piltidega blogisid. Sotsiaalmeedia muutub üha enam visuaalseks – mõtle näiteks sellele, kui palju sina näiteks oma Facebooki seinal loed ja kui palju püüavad sinu pilku fotod?

Kõik see tõstab kvaliteetsete fotode – eriti just tootefotode tähtsuse kõrgustesse. Mida enam kaubandus ja meie igapäevaelu internetti kolib, seda enam sellise pildimaterjali olulisus tõuseb. Kui suudad publikule või klientidele pakkuda kvaliteetseid ja ilusaid tootefotosid, oled võidumees.

(5211)

Postitus meeldis?
Telli iganädalane kokkuvõte parimatest lugudest meilile
.
.

Sarnasel teemal artiklid

Kommentaarid

Samast kategooriast

Jälgi meid Facebookis

Omanda kõik fotode töötlemise tehnikad Põhjalik kursus algajaile 35 õppevideot Telli tasuta ligipääs:
.
Saad tasuta kursuse ja liitud Fotokursuse uudiskirjaga
.

Viimased kommentaarid

"Teravustamismootor - Kruvimehhanism - on see trükiviga või on mingi ..."

Naksik, Nüüd saadaval: ülilainurk-suumobjektiiv HD Pentax DA 10-17mm f/3.5-4.5 ED objektiiv

"Tere! Täname tähelepanu juhtimast.Oleme asunud tootjaga suhtlusesse, aga hetkel puudub meil ..."

Elise, Iseliimuvate lehtedega albumid mahutavad endasse nii klassipildid kui ka vaarisade portreed

"Ettevaatust, iseliimuvate lehtedega fotoalbumid võivad olla fotode pikaajaliseks säilitamiseks sobimatud! ..."

Merilis Roosalu, Iseliimuvate lehtedega albumid mahutavad endasse nii klassipildid kui ka vaarisade portreed

"https://www.photopoint.ee/kaamerad/1072422-sony-dsc-rx100-vi langes äsja 1079€ peale + ostul saab kingituseks nahast ..."

Jürgen Veerme, Sony avalikustas uue taskukaamera DSC-RX100 VII, millel on 90 fps sarivõte ja mikrofoni sisend

"Tere Mait! Kahjuks ei ole hetkel teada, millal RX100 VI hinnalangust ..."

Jürgen Veerme, Sony avalikustas uue taskukaamera DSC-RX100 VII, millel on 90 fps sarivõte ja mikrofoni sisend