Photopointi ajaveeb. Sinu võti arvuti-, foto- ja muu digitehnika maailma

Droonifotograaf Kaupo Kalda: miks ja kuidas drooniga reisida

tai-1

Olen oma pere ja drooniga viimase poole aasta jooksul kaks korda reisinud – talvel Taisse ja kevadel purjekale Kreeka saartele. Räägin miks ja kuidas ma seda teen.

Varustus ja lendamine

Aasta alguses pidasin pikalt plaani, kas võtta droon Tai reisile kaasa või mitte.   Väike stress oli ikka sees – äkki on mingi jama tollides või muidu tüli kaasa tarida.

Kui droon mahub käsipagasisse (näiteks DJI Phantomite seeria), on üldiselt lihtne. Kui mitte ja droon on suurem elukas, siis pead riskima sellega, et seda loobitakse lennujaamade pakiterminaalides nagu jahukotti ning asi peab sellele vastu pidama. Tol ajal oli mul lennumasinaks DJI Phantom 2 Vision+. Tellisin isegi spetsiaalse mudelipõhise sisepehmendustega drooniseljakoti, mis mahub lennukisalongi käsipagasina. Väga mugav ja kerge.

Lisaks hankisin LiPo akude jaoks eraldi tulekindlad kotid. See ongi esimene tõsisem turvanõuanne – drooni akud peavad teatud tuleohu tõttu kindlasti olema käsipagasis, üldiselt nõutakse ka tulekindlaid kotte ning vähemasi Finnair lubas kaasa võtta korraga 3 akut nina peale. Kolmest akust piisas ka – ca 1 tund lennuaega –  sest tavaliselt saab ikka kõikjal laadida ja üle ei maksa ka lendamisega pingutada.

Lennujaamas vaadati droonikotti põgusalt. Natuke põhjalikumalt uuriti korra Tallinna lennujaamas akusid – näit peab akul olema alla 100Wh.

 

Regulatsioonid ja ohutus

Regulatsioonide kohta peab iga riigi kohta eraldi netist uurima. Asja teeb keeruliseks see, et teema on kõikjal uus ning regulatsioonid üldiselt alles loomisjärgus. Seetõttu guugeldadki ja oled kimbatuses – kas nii või naapidi peaks käituma, tohib või ei tohi? Kusagilt lugesin välja, justkui peaks Kreekas väga suuri summasid maksma (sadu eurosid päeva kohta), kui soovid mõnda maailmakuulsat arheoloogilist paika drooniga üles võtta. Aga jällegi – täpselt nendest juhenditest aru ei saa. Vast oleks võimalus otsida üles kohalikud lennuametid ning püüda neilt infot hankida, kuigi kahtlen, kas see toimib.

Aga põhireeglid on alati järgmised:

  • Ole mõistlik
  • ära lenda inimeste, eriti masside kohal
  • hoia lennujaamadest kohe mitu head km eemale
  • ära mine üle 150m kõrguse
  • sega inimesi võimalikult vähe.

Minul mingeid probleeme polnud ei Tais ega Kreekas, ikka kõikjal tekitab see lennuvigur veel elevust.

 

Drooniga Tai dzunglis

tai-2

Tais pakkus droon suurima lisaväärtuse siis, kui käisime hiiglaslikus harulises järvistus dzunglis matkamas. Ööbisime asustatud aladest kaugel, veepinnal asuvas bambusbungalos. Mul on sealt pärit hommikune päikesetõusu pilt suure panoraamina siiamaani koduseinal. See hetk oli vapustav ja nii hea oli drooniga too pilt ülevalt alla tuua.

 

Tai Video “Epic Droni Phi Phi Saarelt”

Tollest matkast kirjutasin Go Reisimaailma pikema loo, mida saab lugeda siit.

 

Drooniga Kreekas purjetamas

kreeka-1

Kui kevadel Kreekasse Rhodose kanti purjetama läksime, oli mul otsus juba ammu teada – droon tuleb kaasa loomulikult. Ikka sama skeem – seljakotti, 3 akut tulekindlates kottides lennuki salongis. Kõik sujus ladusalt.

Meil oli laeval mitu professionaalset fotograafi ning see kõik kokku andis võrratu mälestuse. Ka sellest matkast on mul kohe artikkel ilmumas – ajakirja Go Reisimaailm augustikuu purjerubriigis.

kreeka-2

Purjetamine ja droon on muidugi paras pähkel. Seilasime saarelt saarele, sadamast sadamasse, aga kõikse ägedam on ju ikka avamerel lennumasin üles lasta. Viimane oli pehmelt öeldes keeruline ja algajale ei soovita kitsal õõtsuval pinnal seda teha ning pigem startida ikka kindlalt maapinnalt.

Startimine ja maandumine kõikuvalt jahilt vajab teatud meisterlikkust, sest järgmine hetk võib ta sul olla merepõhjas või veel hullem – kellelegi viga teha. Lisaks sellele paat ju liigub, mistõttu koju naasmise automaatne koht ehk “home point” muutub ja sa ei saa jääda lootma, et häda korral droon naaseb ja maandub stardipaika – selleks on tõenäoliselt sügav soolane vesi.

 

Kreeka video “Meie jahid Kreeeka Egeuse meres”

 

 

Kokkuvõtteks

Üldiselt on drooniga reisimine lihtne, loob mälestustele kindlasti lisaväärtust. Ka meie reisiseltskonnad olid vaimustuses ning endal samuti emotsioone juures. Võtan kindlasti selle ägeda lennumasina ka edaspidi kaasa.

Tänaseks on mul reisidrooniks Dji Phantom 3 Professional. Töövahendina kasutan suuremat lendavat kaamerat Dji Inspire 1, mis aga puhkusereisiks pigem ebamugav kaasa tarida, kuigi pole võimatu ning mu tuttavad on seda ka teinud.

Nõuanne on päeva lõpuks aga ikka üks: kasuta mõistust, ole ettevaatlik ja uuri võimalusel ette, mis reeglid vastavas riigis olla võivad. Ning kindlasti tee ning jaga teistega imelisi pilte kaugetelt maadelt.

 

(3381)

Artiklis kirjeldatud tooted:
DJI Phantom 3 Professional
  • 4K video ning 12 megapikslised fotod
  • Integreeritud 3-teljeline kaamera kinnitus
  • Lihtne lennata, intelligentne lennusüsteem
  • HD pilt reaalajas nutiseadmesse
  • Ülitäpne positsioneerimine GPS mooduli abil
DJI Inspire 1
  • Tugev konstruktsioon süsinikfiibrist
  • 3-suunaline 360° pööratav kaamera kinnitus
  • Foto: 12 Мpx, valgusjõud f/2.8
  • Video: 4K (3840×2160 pikslit) 24/30 kaadrit/sek
  • Kaugjuhtimispult USB/HDMI toega
Postitus meeldis?
Telli iganädalane kokkuvõte parimatest lugudest meilile
.
.

Sarnasel teemal artiklid

Kommentaarid

Samast kategooriast

Viimased kommentaarid

"https://eki.ee/dict/ekss/index.cgi?Q=globaalne Kogu meie planeeti hõlmav katik. Vinge värk ;) "

Kala, Sony a9 III on revolutsiooniline täiskaader hübriidkaamera

"Aitäh trükiviga märkamast ning nüüdseks on see ka parandatud. "

Jürgen Veerme, Fotosessioonil – kaasas Tarmon 35mm f/2.8 Di III OSD ja Tarmon 24mm f/2.8 Di III OSD

"Mis loom see Tarmon on, photopoint? Päris häbiväärne tooteesitlus. "

Taara, Fotosessioonil – kaasas Tarmon 35mm f/2.8 Di III OSD ja Tarmon 24mm f/2.8 Di III OSD

"Tere! Aitäh tähelepanu pööramast - tegemist on siiski EU tüüpi väljundpesadega, ..."

Jürgen Veerme, Ole eriolukordadeks valmis koos Zendure akupank-laadimisjaamaga

"Piltide alusel AC väljundpesad ei ole EU tüüp, kas müütegi ..."

Merike Linnamägi, Ole eriolukordadeks valmis koos Zendure akupank-laadimisjaamaga