Photopointi ajaveeb. Sinu võti arvuti-, foto- ja muu digitehnika maailma

Sigma 20mm f/1.4 DG DN ART on suurepärane objektiiv ööfotograafia huvilistele

Photopoint usaldas mulle enda foto- ja videotehnika rendist ühe uue Sigma täiskaader 20mm f/1.4 DG DN ART ülilainurkobjektiivi ja palus selle proovile panna. Testisin antud objektiivi kaks nädalat oma Sony a7 III täiskaader hübriidkaameraga ja tulemuste ning minu mõtetega saad tutvuda selles postituses.

Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art – millega on tegu?

Sigma 20 mm f/1.4 DG DN Art ei ole nagu iga teine täiskaader 20mm ülilainurkobjektiiv, seda esiteks juba selle pärast, et tegu on maailma esimese täiskaader hübriidkaameratele mõeldud väga valgusjõulise f/1.4 avaga ja teiseks on see objektiiv disainitud öö-fotograafe silmas pidades.

Nagu mainitud on antud objektiiv spetsiaalselt täiskaader hübriidkaameratele mõeldud, mis muudab selle kompaktsemaks nii kaalult kui mõõtudelt. Sigma väidab, et on pannud sellesse kõik oma teadmised ja oskused ning loonud ideaalse öötaeva pildistamise objektiivi. Kuna minu kõige suuremaks kireks on just tähistaeva pildistamine, siis lausa pidin seda objektiivi proovima.

Enne kui tähistaeva juurde liigume, siis mida 20mm ülilainurkobjektiiviga üldse pildistada saab ja miks 20mm ülilainurkobjektiiviks kutsutakse?

20mm fookuskaugusega objektiivide eelisiseks on see, et mahutavad korraga palju kaadrisse ja on väga laia vaateväljaga. Hädavajalik on see siseruumides, kus ei ole palju ruumi aga kõik oleks vaja pildile saada. Selleks, et objektiivide vaatevälja paremini seletada vaata joonist (vt joonis 1.).

Jooniselt näeme, kuidas fookuskaugus mõjutab vaatevälja suurust kraadides. Sellest tulenevalt, mida väiksem on objektiivi fookuskaugus mm, seda suurem on vaateväli kraadides.

Kuigi nägemusi on erinevaid, siis on üldiseks lähtumiseks võetud, et kõik fookuskaugusega objektiivid alla 24mm nimetatakse ülilainurkobjektiivideks, vahemikus 24mm-35mm lainurkobjektiiviks, 35mm-50mm normaalobjektiiviks ning kõik, mis suurem kui 85mm teleobjektiivideks.

Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art

Sellest tulenevalt sobivad 20mm fookuskaugusega objektiivid väga hästi tabamaks maalilisi loodusmaastike, grupifotosid, tänavafotograafiat, arhitektuuri seda nii seest kui väljast ja kindlasti ka Linnuteed ning virmalisi.

Antud objektiiv ei sobi kõige paremini portreefotograafiaks, sest moonutab pildistatavat objekti – samas ei tähenda see, et seda ei võiks kasutada ja sellega katsetada. Tulemused, mis ülilainurkobjektiiviga tulevad on väga lahedad ja omanäolised, mida normaalobjektiividega on pea võimatu matkida.

Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art

Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art

Lainurkobjektiiv kasutamise võimalused (Sony 24-105mm, F4, ISO 100, 24mm)

 

Täna Sony täiskaader hübriidkaameratele on turul erinevate tootjate poolt palju erinevaid 20mm fookuskaugusega fiksobjektiive. Antud postituse koostamise hetkel oli Photopointis müügil kolme tootja poolt viis erinevat 20mm objektiivi.

Nüüd aga selle osa juurde, mille jaoks antud blogi üldse kirjutati ja selleks on Sigma uue põlvkonna 20mm f/1.4 objektiiv.

Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art vs teised

Objektiivi või üldse millegi testimisel on alati hea kui seda saadakse millegi eelnevaga mõõta või võrrelda. Kuna mul puudus võimalus võrrelda Sigma eelmise põlvkonna 20mm f/1.4 objektiivi uuega, siis otsustasin, et võrdlen seda nende objektiividega, mida isiklikult tähistaeva pildistamiseks kasutan.

Kui Sul on võimalik ja planeerid peamiselt tähistaevast pildistada, siis soovitaksin valida suumobjektiivi ja fiksobjektiivi vahel just fiksobjektiivi. Miks? Vastus on lihtne – nende kvaliteet on parem, need on üldjuhul kergemad ja väiksemad ning valgusjõulisemad.

Öö-fotograafia puhul on just nimelt see viimane üks olulisemaid näitajaid ja kahjuks ka hinna määraja, sest mida valgusjõulisem ja kvaliteetsemon objektiiv, siis seda kallim ja keerulisema ehitusega see on.

Täna kasutan öö-fotograafiaks peamiselt kahte objektiivi, mille abil Sigma uut objektiivi hindan ning nendeks on:

Õigustatult tekib Sul kindlasti koheselt palju küsimusi. Esiteks, kuidas ma saan võrrelda „õunu apelsinidega“ ehk need objektiivid on ju täiesti erinevad. Teiseks, miks kasutan suumobjektiivi, kuigi soovitan fiksobjektiivi? Kolmandaks, miks kasutan 55mm objektiivi tähistaeva pildistamiseks, kui selle vaateväli on kraadides kaks korda väiksem kui seda on 20mm objektiivil ehk Linnutee pildistamisel 55mm objektiiviga ei jää praktikas midagi kaadrisse?  

Vastus on lihtne – võrdlen neid objektiive praktikast lähtudes. Suum, kuna pildistan ka muud peale tähistaeva ja Sigma suumobjektiiv oma universaalsuse poolest kaalub üles kolme erineva fiksobjektiivi ostmise ja kaasas vedamise. Tõsi, kvaliteet kannatab, aga alati ei ole vaja piksleid taga ajada, sest päeva lõpuks on oluline see, mis tunde sinus endas antud pilt tekitab ja mida sa oma piltidega suudad teistele vaatajatele edasi anda.

Sony 55mm objektiiv võimaldab Linnuteed äärmiselt detailselt ja moonutusteta pildistada, aga nõuab vilumust ja kogemust, sest ühe pildi saamiseks tuleb keskmiselt 30 pilti teha.

Sigma 20mm f/1.4 DG DN ArtVasakul Sony 55mm f/1.8, keskel Sigma 20mm f/1.4 ja paremal Sigma 14-24mm f/2.8

 

Välimus ja funktsionaalsus

Sigma 20 mm f/1.4 DG DN Art kasutamine on muudetud väga lihtsaks. Lähtudes öö-fotograafiast, siis insenerid on tõepoolest võtnud arvesse just öö-fotograafide erinevaid vajadusi ja nüansse ning on loonud ühe väga kompaktse ja uskumatult hea kvaliteediga objektiivi.

Objektiiv ise, oma 630g kaalus juures on võrdlemisi kerge, arvestades asjaolu, et kasutatud on 17 elementi 15 grupis – see on väga palju klaasi. Kuigi disainides on tehtud väga head tööd, siis on mul siiski paar asja, mis küsimusi tekitab.

Esialgse katsetamise korral tundub, et on tahetud teha kahte head asja korraga, ühest küljest väga head astro objektiivi ja teiselt poolelt väga võimekad objektiivi video jaoks.

Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art

Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art

Kuid kõigest sellest järgemööda ja alustame objektiivi plussidest: objektiivil on lai ja mugav fokuseerimise rõngas, mida on ka külmas koos kinnastega mugav kasutada.

Sellel on neli erinevat nuppu või lülitit: esimene AF / MF, teine AFL fookus antud nupp peaks olema ka programmeeritav ehk saad endale sobiva funktsiooni määrata. Ütlen kohe ära, ei kasutanud ja ei oska kommenteerida kas ja kui hästi töötab. Kolmas lüliti on manuaalfookuse lukk ja öö-fotograafiat silmas pidades on see üks väga vajalik ning oluline nupp.

Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art
Sigma 20mm f/1.4 DGDN nupud ja lülitid

Nimelt öö-fotograafias kasutatakse peamiselt manuaalfookust ja seda on öistes tingimustes väga raske täpselt paika saada ning ilma lukuta kerge paigast ära ajada. Antud nupp peaks tagama selle, et nii nagu fookus paika sai seatud, siis nii see ka püsib. Pole suuremat pettumust kui peale öö läbi pildistamist hiljem kodus avastad, et fookus on piltidelt paigast ära ja kasutada ei saa neist ühtegi.

Viimane lüliti on lukuga ‘de-klikitav’ ava kontrollrõngas, mis on eriti kasulik video puhul. Lisaks kasulikele nuppudele on Sigma insenerid suutnud objektiivi nii luua, et sellel on eemaldatav varjuk, tänu millele on nüüd võimalik objektiivile paigaldada ka erinevaid filtreid (suurus 82mm), mis muudavad nii pildistamise kui ka videode tegemise tunduvalt lihtsamaks.

Ja see ei ole veel kõik! Lisaks filtrite lisamise võimalusele ette, saab neid ka objektiivi taha paigaldad. Minupoolne sügav kummardus ja aplaus Sigma inseneridele selle eest.

Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art
Vasakul Sigma 20mm f/1.4 DG DN objektiiv eest, paremal bajoneti kummitihend ja tagumine filtri hoidja

Kui rääkida objektiivi negatiivsetest või küsimusi tekitavatest külgedest, siis hea uudis on, et neid ei ole üldse palju ja tavakasutajat kunagi häirima ei hakka.

Esimene negatiivsem külg oleks objektiivi soojendajate kasutamine ja selle läbimõeldus. Miks üldse objektiivi soojendajat kasutada ja mida see teeb? See hoiab ära külmas härmatise tekkimise objektiivi klaasidele. Soojendaja katab täpselt ära fokuseerimise ringi ja kui millegi pärast on vaja fookust sättida, siis tuleb soojendaja lahti võtta ja uuesti kinnitada.

Teine asi on kõik need üleliigsed nupud objektiivi peal. Kuna öö-fotograafia toimub peaaegu ainult manuaal režiimis, siis kõik peale fookuse luku võiks olemata olla. Lähtudes mõttest, et mida lihtsam seda lollikindlam ja vähem võimalusi, et oma pildid ära rikud. Kuna aga antud objektiiv on tehtud lisaks astro-huvilistele ka videograafide sõbralikuks, siis tuleb nendega leppida.

Kokkuvõtvalt saab aga kindlalt öelda, et objektiiv on Sigmale omase hea kvaliteediga tehtud ja kõik töötab nii nagu peab. Sigma väidab samuti, et objektiiv on ilmastikukindel ja seda lubavad ka oletada erinevad tihendid ja üleüldine koostekvaliteet.

Mõtted pärast kahte nädalat testimist

Kasutasin ja testisin antud Sigma objektiivi peamiselt ööpiltide tegemisel. Kuna oktoober ja november Eestis on üldjuhul pilves, siis väga palju mul õnnestunud võimalusi ei olnud, mis aga ei tähenda, et ma ei oleks saanud objektiive proovile panna.

Antud objektiivide testimisel õnnestus mul tabada minu selle aasta lemmik pilt virmalistest. Siin on mõned näited uue Sigma objektiiviga tehtud piltidest.

Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art

Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art

Vasakul Aude keerumänd koos haruldase virmaliste nähtusega RAGDA (Red Arc with Green Diffuse Aurora), paremal Aude keerumänd Linnutee taustal.

 

Objektiivide omavahelises võrdluseks lõin võimalikult sarnased tingimused koos sarnaste sätete, aja ja kohaga. Pilte võrdlesin hiljem erinevate programide abil piksliteni välja.

Selleks, et piltide fookus piinliku täpsusega paika saada kasutasin Lonely Specki poolt loodud SharpStar filtrit. Antud filter põhineb vene amatöör-astrofotograafi poolt väljamõeldud lahendusel, mida laiem avalikkus täna teab kui Bahtinovi maski [1] nime all.

Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art

Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art

Vasakul SharpStar filter tööasendis, paremal SharpStar filter (Lonelyspeck.com)

Võrreldes kolme täiesti erinevat objektiivi ja nende tehtud pilte, siis olen ma väga üllatunud ja seda positiivselt ning selget võitjat on väga raske välja selgitada.

Kolmanda koha saab Sigma 14-24mm f/2.8, sest selle suumobjektiivi kvaliteeti jääb selgelt alla Sigma ja Sony fiksobjektiividele. Sigma pildid võrreldes teise kahe objektiiviga on pehmemad ja tähtede venitamist on eriti hästi näha just pildi nurkades (vt pilti all). Kõigi kolme objektiiviga tehtud pildi keskosa analüüs 300% suurendusega näitab sarnast tulemust.

Sigma 20mm f/1.4 DG DN ArtFotode võrdlus pildi keskosast 300% suurendusega vasakul Sony 55mm f/1.8, keskel Sigma 14-24mm f/2.8, paremal Sigma 20mm f/1.4 objektiiv (klõpsa pildile et näha suuremalt).

 

Sigma 20mm f/1.4 DG DN Art
Fotode võrdlus pildi äärtest 300% suurendusega vasakul Sony 55mm f/1.8, keskel Sigma 14-24mm f/2.8, paremal Sigma 20mm /1.4 objektiiv (klõpsa pildile, et näha suuremalt).

Sellest tulenevalt jäävad esikohta jagama Sony 55mm f/1.8 ja Sigma 20mm f/1.4. Kui vaadata pilte kui tervikut, siis on kindel võitja Sigma 20mm f/1.4, sest pildi värvid on naturaalsed ja loomulikumad, samuti ei ole vaja värve hiljem töödelda.

Sony 55mm f/1.8 objektiiviga Linnutee piltide tegemine tehniliselt keeruline ja päris korralik väljakutse. Pilte tuleb teha keskmiselt 30 ja seda kolme või nelja realise panoraamina, mis hiljem tuleb ühtseks pildiks kokku panna. Küll aga on Sony 55mm f/1.8 ja Sigma 20mm f/1.4 piltide kvaliteet minu jaoks samad.

Kokkuvõtteks

Kui täna minu käest küsida, kas ma ostaksin endale Sigma 20mm f/1.4 DG DN ART objektiivi või kas ma julgeksin seda soovitada teistele astrofotograafia huvilistele, siis kindel vastus on jah!

See, mille Sigma insenerid on kokku pannud on imetlusväärne nii, et soovitan aga teile kõigile fotohuvilistele, ärge jääge ainult minu juttu uskuma, vaid minge ja veenduge selles ka ise. Photopointi rent on ideaalseks lahenduseks, kui erinevate objektiivide vahel on raske otsustada.

 


Keio on vabakutseline fotograaf, kelle kireks on peamiselt ööfotograafia, aga ta ei ole ära öelnud ka teistest žanritest. Fotograafias on tal pildistamise kogemust sipelgatest kuni tähtedeni, mis aga ei tähenda, et ta teaks veel kõiki nippe ja trikke. Samuti viib läbi erinevaid töötubasid teemadel: kuidas ja mida pildistada pimedas (Linnutee, tähed, kuu, virmalised, valgusmaalimine). 

Keio tööde ja tegemiste saad tutvuda ning ennast kursis hoida tema Instagram’i lehelFacebooki’i leheljausai.ee

[1] – Bahtinovi mask on seade, mida kasutatakse väikeste astronoomiliste teleskoopide täpseks teravustamiseks. Kuigi maske on teravustamise abivahendina kasutatud pikka aega, leiutas iseloomuliku mustri vene amatöör-astrofotograaf Pavel Bahtinov 2005. aastal.

 

Tutvu lisaks:

Photopointi foto-ja videotehnika rent on ideaalne lahendus, kui vajad tehnikat lühiajaliseks kasutamiseks. Vaata täpsemalt, mis on valikus – photopoint.ee/rent ››

(583)

Artiklis kirjeldatud tooted:
Sigma AF 20mm f/1.4 DG DN Art objektiiv Sonyle
  • 20 mm ülilainurkobjektiiv
  • Valgusjõuline – maksimaalne f/1.4 ava
  • Sujuv, kiire ja vaikne samm-mootor
  • Esmaklassiline optiline kvaliteet
  • Sony E bajonetiga kaameratele
1059€
Sigma AF 20mm f/1.4 DG DN Art objektiiv L-bajonett
  • 20 mm ülilainurkobjektiiv
  • Valgusjõuline – maksimaalne f/1.4 ava
  • Sujuv, kiire ja vaikne samm-mootor
  • Esmaklassiline optiline kvaliteet
  • L-bajonetiga täiskaader kaameratele
1059€

Sarnasel teemal artiklid

Kommentaarid

Samast kategooriast