Ehk oled sattunud hiljuti Tallinnas, Solarise kinos mõnda filmi vaatama? Kui ei ole, siis käi ära. Polegi tähtis, millist filmi vaatama lähed, sest iga filmi alguses saad nautida fotonäitust “India laste silmades”. Staatiliste fotode asemel on sellel näitusel nn liikuvad fotod, mis tekitavad ruumilise efekti – seepärast neid ka tavalise ateljeeseina asemel suurel kinolinal näidatakse. Fotograaf Virgo Haan kirjutab Photopointi ajaveebis oma näitusest ja selle saamisloost lähemalt.
Nii et ükskõik kas sa juba oled seda näitust kinos näinud või alles lähed vaatama. Siit saad lähemalt teada, kuidas see sündis ja millega täpsemalt tegu.
Kust see alguse sai? Motion photography ja cinemagraph
Motion photography on ingliskeelne väljend, mida on hakkatud kasutama, et enda alla koondada erinevad fotograafia alaliigid, mille peamiseks märksõnaks on liikumine. Aga liikumine mitte kui teema, vaid reaalne liikumine pildi peal.
Mina tegin oma esimesed tööd kasutades Cinemagraph efekti, mis sisuliselt tähendab seda, et ma teen tavalise staatilise pildi, kus väikesel osal toimub mingi liikumine, mis on igaveses korduses. Sellist fotot siinsamas all näetegi:
Pärast aasta pikkust katsetamist tekkis mul idee, teha vanaaja kroonika laadne näitus kinos, mida inimesed näeksid suurel ekraanil enne filmi. Selleks reisisin ma meie endisesse vennasvabariiki Kõrgõzstani, kust lootsin leida palju hobuseid ja ilusaid mägesid.
Kõrgõzstanis ma pettuma ei pidanud, kuid pisut oma oskustes, sest alles tagasi jõudes ja kümneid kordi oma materjali üle vaadates sain ma aru, et 90% sellest ei kõlba. Üheks üpriski ebameeldivaks probleemiks oli see, et ma ei keeranud statiivi piisavalt tugevalt kinni ja teinekord võib ka kõige väiksem kaamera liikumine rikkuda kogu pildi.
Lisaks on oluline tähele panna, et liikuv objekt ei liiguks kordagi staatiliste objektide ette ega taha. Ning mis vast isegi kõige olulisem, parima wow efekti saab siis, kui teil õnnestub tekitada tugev kontrast liikvate ja liikumatute objektide vahel, ehk siis tuleb otsida midagi, mis tavaliselt liigub palju ja kiiresti ning panna ta seisma ja tema kõrvale tuleb jätta midagi liikuma.
Siin saate näha, mis sellest Kõrgõzstani näitusest lõpuks sai
Liikuva fotograafia üks erivorm – parallaksfotograafia
Lisaks Cinemagraph-ile kuulub Motion photography alla ka nn parallax efekt, mis võitis mu südame, kuna lisaks efektsusele on seda võimalik muuta ka interaktiivseks. Ma pean tunnistama, et tihtipeale arvutitaga tööd tehes otsin ma võimalust, et teha väike paus mõtlemises ja sealt tekkis ka idee teha pilte, millega saaks mängida.
Oma esimese katsetuse tegin ma näitusega „Mis on kasside sees?“, kus sarnaselt Kõrgõzstani näitusega toimub liikumine, kuid seda liikumist juhib vaataja ise scrollides pilti üles või alla. Sarnane interaktiivsus on ka minu pildil India vanamehest, kus hiirega pildil liikudes liiguvad erinevad pildi kihid hiirega kaasa.
Näitus “India laste silmades”
Üksteise suhtes liikuvad kihid said inspiratsiooniks ka minu värskeimale näitusele „India laste silmades“ Nimelt oli minu jaoks selge, et ma tahan uuesti teha midagi kinos ja et tegemist võiks olla portree näitusega, kuid ma ei teadnud isegi pildistamise ajal millist liikuva pildi efekti ma lõpuks kasutan.
Ma leidsin Indiast Himaalaja mägedest palju väga lahedaid lapsi kellest ma pildistasin täiesti tavalised portreesid. Varem olin ma kasutanud Displacement map efekti „Mis on kasside sees?“ näitust tehes ja ma lootsin, et see töötab ka inimeste peal.
Displacement map on mask, mis joonistakse tavaliselt Adobe Photoshopis põhimõttega, et kõik mis on kaugemal on tumedam ja kõik mis on vaatajale lähemal on heledam. Asetades pildi ja maski Adobe After Effects programmis kohakuti saab tekitada efekti nagu oleks kaamera pildistamise ajal liikunud ümber pildistatava. Selleks, et vaatajad seda liikumist paremini tajuksid, lisasin esiplaanile ühe kihi tolmu, mis ei liikunud.
See ongi näitus, mida on võimalik näha kuni Septembri lõpuni Solaris kinos enne kõiki filme suurel kinolinal. Treilerit saad vaadata siinsamas.
Milleks sellised liikumisega pildid?
Minult küsitakse vahest, et miks selliseid pilte vaja on? Kindlasti saaks ka ilma liikuvate piltideta edasi minna aga samas otsivad loovad inimesed alati võimalust ennast kuidagi uutmoodi väljendada ja vaatajad ootavad, et neile pidevalt midagi uut ja teistsugust pakutaks. Ning vähem oluline pole ka vast pragmaatiline soov kogu seda tehnilist võimekust, mida väga suure raha eest on meie ümber loodud, kuidagi rakendada.
(983)
Kommentaarid