Valides endale esimest (või lihtsalt uut) peegelkaamerat jääb tihti õhku küsimus: millise tootja kaamerad need kõige paremad on? On selleks siis Canon, Nikon, Pentax, Sony või hoopis midagi muud. Ma isiklikult olen selle koha peal olnud alati väga otsekohene. Nimelt ei saa öelda, et üks tootja oleks konkreetselt parem kui teine või et üks tootja teeb ainult kehvi kaameraid ning teised mõistlikke. Selle loogikaga meil ju oleks ainult üks või paar kaameratootjat, sest prahti keegi meist sihilikult ei soeta. Vot selline loogika järgi käivad mõtted minu peas (kui õige see on, jäägu igaühe enda otsustada). Tegelikult tuleb kaamerat valida hoopis teiste argumentide järgi – kus ja kuidas ma kaamerat kasutan, mille jaoks ma seda kasutan. Mida ma saavutada tahan, mis võimalused mul selleks on? Loomulikult ka üks väga oluline aspekt – mis minu jaoks on ergonoomiline ja mugav, mis mitte.
Tegelikult ei anna me tänases artiklis otsest vastust ühelegi eelpool püstitatud küsimusele, vaid toome välja 12 erinevat punkti, kus Pentaxi peegelkaamerad eristuvad ning silma paistavad.
1. Tugev ja ilmastikukindel konstruktsioon
Pentaxi kaamerate üheks suureks argumendiks on just nende ilmastikukindlus. Kui kaameratootjad ütlevad peegelkaamera kohta, et tegu on ilmastikukindla mudeliga, siis tavaliselt ei täpsusta, kui ilmastikukindel on ilmastikukindel. Kas ma võin sellega uduvihmas pildistada? Kas sellega võib külmaga välja minna? Või hoopis liivakastis mängida? Kui tihendatud on kaamera kere? Need küsimused jäävad tavaliselt vastuseta üldjuhul. Pentax on jällegi võtnud kätte ning lisanud pea kõikidele peegelkaameratele iga nupu, luugi ja hoova taha tihendid, et vesi ning tolm väljas hoida. Vähe sellest – uue kaamera tutvustamisel näidatakse ära, kuhu need tihendid on pandud, kui palju neid on ning tagasihoidlikult räägitakse, kui suurt väärkohtlemist need taluvad. Tolmu- ja niiskuskindel tähendab tihti praktikas seda, et kaamera võid liivakasti või mererannas ära matta ning hiljem kraani all puhtaks pesta – kaamera töötab ikka sama hästi edasi. Seda ka soodsate, tavakasutajale suunatud mudelite juures.
Miks ma sellest nii pikalt räägin? Sest maarjamaal on ilm pidevalt vihmane, talvel suure külma ja lumega ning ainuke valge öö aastas garanteeritult vihmane. Just seetõttu hakkab ilmastikukindlus rolli mängima. Siis, kui sul naabrimees oma soodsa plastikkaamera kerges vihmas kotti ära peidab, pildistad sina südamerahuga edasi. See ongi kõige tähtsam – keskenduda kõige olulisemale, pildistamisele – ning vähem muretseda selle pärast, kas kaamera ka homme töötab. (Ikka ei taha mind uskuda? Kliki siia ja vaata oma silmaga.)
Egas ainult kaamerad pole ilmastikukindlad, vaid ka lisatarvikud. Aga sellest juba mõned punktid allpool lähemalt.
2. Suurim valik APS-C sensori jaoks optimeeritud objektiive
Kaamera soetamisel pööratakse tähelepanu ka optika saadavusele – kui palju kaameratootja ise toodab, mida teised tootjad pakuvad jne. Kui rääkida tavakasutaja vajadustest ning APS-C (ehk poolkaader) sensoriga kaameratele optimeeritud objektiividest, mida kaameratootjad ise valmistavad, siis Pentaxi logoga objektiivide valik on kõige suurem. Arvulise võrdlusena* on Pentaxil APS-C sensoriga kaamerate objektiive praegust kokku 24, Nikonil on DX seeria objektiive 17, Canonil EF-M ja EF-S objektiive kokku 12**.
Ma kohe osutan ka elevandile keset elutuba – jah, ma tean, et Nikonil on väga suur valik FX seeria objektiive ning Canonil EF bajonetiga L seeria torud, Cine seeria objektiivid jne. Reaalsus on see, et tavakasutaja ei soeta niisama naljalt enda väikese kompaktse peegelkaamera ette L seeria valgusjõulist telesuumi. Selle fakti kinnitamiseks võin anda natuke statistikat. Kui vaadata eelmisel aastal Photopointis Canonile müüdud 70-200, 75-300 ning 70-300mm objektiivide suhtarvu, siis iga Canoni L seeria 70-200mm teleobjektiivi kohta müüsime 15,5 soodsat 70(75)-300mm teleobjektiivi. Kui ma lisaks siia juurde veel kõik soodsad 18-270, 18-200 jms objektiivid, siis suhtarvu võiks põhimõtteliselt kümnega korrutada. Seega, jah, me võime öelda, et Canonil või Nikonil on see või teine objektiiv olemas, kuid reaalsuses valitakse ikka midagi muud.
* 2014. veebruari seisuga kaameratootjate mitte arhiveeritud päevakohaste objektiivide hulk. Antud numbreid võite ise vabalt kontrollida tootjate kodulehel.
** EF-S bajonetiga objektiive on kokku 9 ning EF-M hübriidkaameratele mõeldud objektiive on kokku 3
3. Kompaktsemad ja kergemad objektiivid
Kuidas saavad ühe tootja / bajonetiga objektiivid väiksemad ja kergemad olla? Lihtne, kuna Pentaxi kaameratel on keresisene pildistabilisaator (sellest räägime täpsemalt ülejärgmises punktis), siis on võimalik teha objektiive ilma stabilisaatorita. Tänu sellele on objektiivid kompaktsemad ning kaaluvad ka vähem. Esmapilgul võib see triviaalne tunduda, kuid kui sa pead kaamerat ning objektiive päev otsa kaasas kandma, siis oled õnnelik iga säästetud grammi üle. Teiseks, väiksemad objektiivid tähendab ka seda, et kaamera opereerimine on natuke lihtsam ning fotokotis on ka rohkem ruumi.
4. Väljenda oma isikupära värvilise kaameraga
Keegi teine ei paku nii suures värvivalikus peegelkaameraid, kui Pentax seda teeb. Ning jah, kõik need sinised, punased, valged, lillad jms kaamerakered on äärmiselt populaarsed. Sa võid mõelda, et miks mul värvilist kaamerat vaja. Samas ei tundu imelik, et mobiiltelefone, kompaktkaameraid, autosid jms valitakse ka värvi järgi. Miks ka mitte siis võtta endale isikupärane värviline peegelkaamera, mis läheks kokku sinu juukse- või küünelakivärviga või oleks sama värvi, kui telefon taskus.
5. Keresisene stabilisaator
Kõik Pentaxi peegelkaamerad ja ka hübriidkaamerad on varustatud keresisese mehhaanilise stabilisaatoriga. Erinevalt Canoni, Nikoni või Sony hübriidkaamerate optilisest stabilisaatorist ei kompenseerita kätevärin mitte objektiivis vaid kaamera keres.
Antud süsteemil ei ole mingeid puuduseid võrreldes objektiivisisese stabilisaatoriga. Vähemalt fotograafia seisukohalt vaadates. Stabilisaator kompenseerib sama palju liikumist, kui objektiivi sisene versioon. Lisaks saab selle metoodikaga saavutada päris lahedaid lisaefekte, nagu näiteks astrofotograafias maakera pöörlemisest tingitud tähesabade tekkimist (koostöös Pentax’i GPS mooduliga). Ainuke reaalne miinus antud süsteemi juures tuleb välja videosalvestuse juures. Nimelt videorežiimis lukustatakse sensor ning kasutatakse digitaalset (pikslite jälgimise) meetodit, et vähendada sensori poolt tekitavat müra. Seega on reaalne vaatenurk natuke väiksem, kuid lõpptulem värinavaba.
6. Soodne Limited seeria tippoptika
Nii, nagu Canonil on L seeria kvaliteetsed objektiivid, on Pentaxil DA* ning Limited seeria optika. Viimane koosneb just eriti teravatest ning vastupidavatest fiksobjektiividest. Peale viimast disainiuuendust on uuendatud ka nende ilmastikukindlust ning tehtud veel teravamaks, et ei tekiks probleeme uute kõrge lahutusvõimega sensoritega kasutades. See selleks, vanad Limited seeria objektiivid ning ka uuendatud versioonid on vabalt võrreldavad Canoni ning Nikoni tippoptikaga. Ainsaks erinevuseks on see, et Pentaxi klaas on väiksem ning tihti ka tükkmaad soodsam.
7. Ilmastikukindlad lisatarvikud
Esimese punktina tõin välja Pentaxi kaamerakerede ilmastikukindluse. Tegelikult ei piirdu Pentax ainult kaameratega – ilmastikukindlalt tehakse ka paljud lisatarvikud ning ka objektiivid. Näiteks kaamera akutalla disainimisel arvestatakse kere ilmastikukindlusega ning koos akutallaga kasutamisel ei tohi vastupidavus loodusjõududele väheneda. Sama suhtumine on ka välkudega ning WR tähistusega objektiividega töötades – nende puhul ei ole tehtud kompromisse, kõikvõimalikesse kohtadesse on tihendid vahele pandud, et niiskus ja tolm väljas hoida.
8. Suurepärane pildiotsija
Live View ei ole ainukene meetod kadreerimiseks. Peegelkaamera eelis on tegelikult ju parem ergonoomika ning optiline pildiotsija, millega saab läbi objektiiv vaadata ning kadreering täpselt paika panna. Pentaxi omapära on siinjuures see, et nad ei kasuta odavat pentapeegli lahendust, vaid pentaprismat. Pentapeeglit kasutavad enamus just tavakasutajale suunatud Nikoni ja Canoni kaamerad. Erinevus kahe süsteemi vahel on see, et pentapeegel koosneb mitmest kokku liimitud pisikesest peeglist, mis suunavad valguse peeglilt pildiotsijale. Pentaprisma puhul on tegu ühe klaasitükiga, mis peegeldab oma väliskülgedelt valguse õigesse kohta. Kasutaja seisukohalt vaadates on erinevuseks see, et pentaprismaga pildiotsijast tuleb korraga rohkem valgust läbi ning kujutis on ka teravam.
Teise aspektina pildiotsija juures on see, et kõik Pentaxi praegused (ning ka eelmiste põlvkondade mudelid) on 100% kaadri kattuvusega. See tähendab, et nii nagu sa pildiotsijast kaadrit näed, nii ka kaader kaamera poolt salvestatakse. See on pigem kallite kaamerate pärusmaa, sest enamus harrastajatele suunatud kaameratest on pigem 95-98% kaadri kattuvusega. Ehk teisisõnu – pildiotsijas kuvatav vaade on kitsam, kui reaalselt kaamera kaadrit salvestab.
9. Pildikvaliteet
Vanasti sai Pentaxi kaameratele ette heita kehva pilti, nõrka mürataluvust ja palju muud sellist. Enam ei ole meil vanasti. Palju vett on vahepeal merre voolanud ning kvaliteetsed sensorid kaameratesse jõudnud. Tänapäeval on märksõnaks kvaliteetne pilt, suur dünaamika, väga hea mürataluvus ning kõrge sensori maksimaalne tundlikkus. Siis, kui poole kallim kaamera on sama hea või isegi natuke kehvema pildikvaliteediga võrreldes soodsa Pentaxi kaameraga, tekib paratamatult küsimus – miks ma peaks pildistamiseks ostma kaamera logo pärast.
Siinkohal saab küll vastu vaielda, et see laboritest või teine laboritest annab sellele või teisele mudelile kaks punkti parema tulemi – reaalsuses, igapäevases kasutuses on tihti asjad teistmoodi kui puhtas laboris. Ning Pentaxiga pildistades niisama naljalt ikka hätta ei jää. Teisalt antud numbrid tuleb ka konteksti panna – kuidas kaamera üleüldiselt toime tuleb ning mis hinnaga see on. Tükkmaad kallima Nikon D5300 “Karbist välja” artiklit kirjutades tulid paljud kitsaskohad välja. Samas Pentax K-50 “karbist välja” võttes olid emotsioonid hoopis teised.
10. Loodud mugavaks pildistamiseks
Olgugi, et ma ise olen Canoni kaamera kasutaja, hindan väga kõrgelt Pentaxi ergonoomikat. Seda just soodsamate kaamerate kategoorias. K-30, K-50, K-500 ning ka K-5 seeria kaamerad istuvad väga hästi kätte. Lisaks on nende kasutajaliides, nuppude asukoht ning ka kahe valikuratta olemas olu suureks eeliseks näiteks samas hinnaklassis oleva muu tootja kaamera ees.
Pentaxi loogika lähtub alati võimalikult mugavast pildistamisest, sõltumata sellest, kas oled alustav või edasijõudnud päevapiltnik. Siinkohal tooksin ma väga hea võrdluse kahe kaamera vahel – Nikon D5300 on väidetavalt suurepärane kaamera, kuid kätte ei istu mugavalt ning kaamera seadistamine on ebamugav. Samas hinnaklassis olev K-50 on käes mugavam, seadistamine kordi ergonoomilisem ning on mõeldud ka sellele, kuidas saaks kaamerat kasutada väljaspool “öö rannas” või “sport” režiimi*.
Lihtne illustratsioon sellest, kuidas tootjad määratlevad kaamera sihtgruppi. Kõik Nikonid alla D7100 on pigem algajatele suunatud, kes manuaalrežiime peavad teisejärguliseks. Canon on teinud P, A, S ja M režiimid mugavamaks, kuid Pentax on disaininud K-50 sellisena, nagu teistel tootjatel tükkmaad kangemad poolkaader peegelkaamerad (EOS 70D / D7100 jne). Mis järgmiseks? Täiskaader kaamera režiimirattalt kasutajarežiimid ära võtta ning panna Sport, Makro ja Maastik stseeniprogrammid asemele?
Siis, kui sa internetifoorumites laimatakse üksteist / õigustatakse ennast igipõlisel teemal: “Kumb on parem, kas Canon või Nikon?”, siis Pentaxi kasutajad naudivad päeva ning tegelevad olulisemate asjadega – nagu näiteks pildistamisega mitte vastasleeri numbrite loopimisega.
* Paljud soodsama otsa kaamerad on loodud kasutamiseks eelmääratletud stseeniprogrammides ning kaamera üle kontrolli võtmine on ebamugav. Pentax sellist idiootsust ette ei võta – loob peegelkaamerat ikka fotograafiaks, mitte selfie’de tegemiseks.
11. Saab kasutada vanu ja ka manuaalseid objektiive
Kõik Pentaxi objektiivid, mis on toodetud peale 1975. aastat sobivad ka kõige uuema K-bajonetiga digikere ette ilma probleemideta. Loomulikult funktsionaalsus, nagu autofookus või automaatne avakontroll varieerub, sõltuvalt objektiivi enda funktsionaalsusest (K ja M seeria objektiivid on täismanuaalsed, A seerial toimib avakontroll kuid puudub automaatne teravustamine, F seeria ja uuemad toetavad nii automaatset teravustamist kui ka ava kaamerapoolset kontrolli). Lisaks toimib kõikide objektiividega stabilisaator tänu keresisesele stabilisaatorile.
Enne 1975. aastat toodetud M42 keermega objektiivid ning ka teiste tootjate M42 objektiivid sobivad kaamera ette koos vastava vaheadapteriga. Sellisel juhul on olemas küll kaamera keresisene stabilisaator, kuid objektiiv on täismanuaalne.
K ja M seeria objektiivide, kuid ka M42 objektiivide kasutamise puhul saab kaamerat väga efektiivselt kasutada M (manuaal)režiimis, kuna toimib valguse mõõtmine läbi objektiivi (metered manual). Ehk et kaamera kuvab pildiotsijas/ekraanil ära, kas kaader on alasäris või ülesäris antud parameetritega. See funktsionaalsus, mis tavaliselt seostub kallima otsa mudelitega, on olemas kõikidel Pentaxi peegelkaameratel.
Võrdlusena teiste tootjate kaameratega võib välja tuua selle. Canoni puhul saab (pool)automaatrežiimis kasutada objektiive, mis on toodetud peale 1986. aastat (ehk EF / EF-S bajonetiga). Vanemate puhul ainult manuaalrežiimis (ning soodsamate kaamerate puhul ei toimi valguse mõõtmine, ehk on palju katsetamist või eraldi valguse mõõtmist). Nikoni puhul on sobivusnimekiri pikk – amatööridele/alustajatele suunatud D3XXX ja D5XXX seeria kaamerad toetavad ainult uuemaid objektiive ning automaatne teravustamine toimib ainult G seeria objektiividega. Kallimatel kaameratel (täiskaader kaameratel ning ka D7XXX seeria puhul) on piirangud natuke väiksemad.
12. Suur väärtus väikese raha eest
“Bang for buck” kategoorias on Pentaxi kaamerad ning lisavarustus alati nimekirja eesotsas. Kaamerate funktsionaalsus on üldjuhul hinnaklassi võrra kõrgema grupi oma. Isegi siis, kui soetad endale kõige soodsama mudeli võid kindel olla, et kaamera võimekusest niisama naljalt puudust ei tule. Või teistpidi vaadates – kui need kered oleks ka kolmandiku võrra kallimad, siis Canoni ja Nikoni analoogidega võrreldes oleks nad ikka veel soodsad.
Sellised kaksteist erinevat argumenti on minul tagataskust võtta teemal, miks valida just Pentaxi peegelkaamera. Jah, see ei ole tõesti absoluutne tõde ning paar punkti on natuke subjektiivse hinnangu alusel vaadatud, kuid kokkuvõttes saate isegi aru, miks me Pentaxi kaamerat nii kergekäeliselt soovitame. Teisalt saite isegi juba teada, et Pentaxi kaamerad ei jää alla teiste tootjate mudelitele. Enamus kriitikat antud platvormi suunas on pigem see, et puudub täiskaader sensoriga kaamerakere tootevalikus. Keegi mingil põhjusel ei räägi sellest, et valikus on veel suurema sensoriga keskformaatkaamera. Aga see selleks.
Nüüd ei ole muud, kui kiigata Photopointi veebipoodi ning otsida endale sobib Pentaxi peegelkaamera. Ikka veel kahtled? Digitestis on meil kõikidest uuematest Pentaxi kaameratest ka ülevaated.
Pentaxi peegelkaamerad Photopointis
(3063)
- 23,4-megapiksline APS-C CMOS sensor
- Keresisene pildistabilisaator
- Madalpääsfiltrita sensor, AA filtri simulatsioon
- FullHD 1920 × 1080 50i videosalvestus
- Tolmu- ja ilmastikukindel kere
- 16,3-megapiksline APS-C CMOS sensor
- Keresisene pildistabilisaator
- Sensori tundlikkus kuni ISO 51 200
- FullHD 1920 × 1080 25p videosalvestus
- Tolmu- ja ilmastikukindel kere
Kommentaarid