Augusti viimasel nädalavahetusel toimus Võrumaa kurvilistel teedel juba 21. Lõuna-Eesti ralli. Kuna Eestis on autoralli üks populaarseimaid spordialasid mida jälgitakse ning raja äärest leiab palju pealtvaatajaid kellel on ka kaamerad käes, siis otsustasime teha ühe ülevaatliku artikli sellest milline fototehnika võiks sobida just rallifotograafidele.
Olen ise erinevatel rallidel käinud juba sellest ajast kui väike poiss olin ning rallipisik on siiani küljes. Pärast selle aastast Rally Estonia külastust tuli ka endal mõte proovida kätt ralli jäädvustamisel. Kuna sellise ürituse jäädvustamiseks läks vaja pisut teistsugust tehnikat kui mul endal olemas on, pöördusin Photopointi fototehnika rendi poole ja koos sai välja valitud vajalik tehnika ralli pildistamiseks. Mainin siinkohal ka etteruttavalt ära, et tehnikat sai kaasa võetud liiga palju ja kahe fotokotiga radadel ja metsavahel liikumine oli paras katsumus.
Rallile võtsin kaasa lisaks enda Sony a7R III hübriidkaamerale ka Sony a7 IV. Seda peamiselt sellepärast, et uuel kaameral on parem autofookus ning Sony a7R seeria kaamerate failid on meeletult suured ja võtavad rohkem ruumi mälukaardidel. Objektiividest sai rendist kaasa võetud Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II ja Samyang AF 14mm f/2.8. Lisaks nendele oli mul kaasas ka enda Tamron 35-150 f/2-2.8 Di III VXD ning Tamron 17-28mm f/2.8 Di III RXD objektiivid.
Kuna mu enda suureks eeskujuks rallifotograafia alal on Jaanus Ree, kes kasutab enamikul piltidel ka välke, siis ei saanud ka mina ilma välgukomplektita raja äärde minna. Mõni aeg tagasi soetasin endale kaasaskantava Godox AD300Pro komplekti, mis kulus marjaks ära ka rallit pildistades. Tegemist on väikeste akutoitel töötavate stuudiovälkudega, mis mahuvad koos kaamera ja objektiividega ära ka täiesti tavalisse fotokotti. Lisaks on nendel välkudel HSS (High Speed Sync) funktsioon, mis lubab välkudega pildistada kiirema säriajaga kui 1/250.
Välkude kasutamine annab päeval pildistades võimaluse jäädvustada kaadreid ka vastu valgust nii, et subjekt oleks ühtlaselt valgustatud. Lisaks “külmutab” see kiiretel lõikudel liikuva auto teravalt pildile. Heaks näiteks on allolev pilt, kus ilma välguta pildistades oleks valida kas ülepõlenud taevas või liialt tume auto.
Sony a7 IV + Samyang 14 mm f/2.8 I 1/6400 @f/5.0 ISO400
Rääkides edasi kaamera valikust, siis Sony a7 IV on tõenäoliselt järgmine kaamera mille endale ostan. Kui ma õigesti mäletan, siis ralli peale oli vast kaks või kolm kaadrit mis ei olnud fookuses. Nimelt on Sony a7 IV kaameral praktiliselt sama fookussüsteem mis Sony a1 lipulaeval. 759 faasituvastuspunkti katavad tervelt 94% kaadrist. Piisas fookusseadistus panna jälgiva punkti peale ja oodata kui auto kaadrisse ilmub. Ülejäänu tegi kaamera ise. Lisaks heale autofookusele suudab kaamera jäädvustada ka sarivõtet kuni 10 kaadrit/sekundis, mis on minu arvates täiesti piisav rallifotograafidele. Heaks näiteks on allolev Gregor Jeetsi hüpe ralli esimesel päeval.
Ma arvan, et pole raske arvata mis objektiiv kõige rohkem aega kaamera ees sai. Muidugi oli selleks Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II. Tegemist on tõeliselt hea klaasiga ja seda veel eriti rallisid pildistava fotograafi jaoks. Seda sellepärast, et Sony on suutnud selle objektiivi uue versiooni ära mahutada niivõrd väikesesse korpusesse, et raske on uskuda, et tegemist on f/2.8 avaga objektiiviga. Seda jäi ka vaatama üks kõrval seisev fotograaf, kes küsis samuti, et kas tegemist on ikka selle objektiiviga. Lisaks objektiivi kompaktsusele meeldis mulle väga ka suumirõnga lühike käik. See tähendas seda, et kaadri muutmiseks piisas pöidlaga veidike suumirõnga kohendamisest ja juba olidki täiesti sisse suumitud. Kiirelt muutuva olustikuga autorallidel on see suureks abiks.
Kui sa ei plaani rallidel ringi käia kahe fotokoti ja välkudega, siis on kindlasti heaks alternatiiviks Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS objektiivi esimene versioon. Mõlematel objektiividel on pildikvaliteet tipptasemel, kuid peamiseks erinevuseks ongi nende suurus. Kui täiesti aus olla, siis pean ära mainima, et rendist oli mul kaasa võetud ka Tamron 150-500mm f/5-6.7 Di III VC VXD objektiiv, kuid ralli pildistamiseks osutus selle ava veidike liiga pimedaks. Tõesti oleks mõnes kohas ekstra suumist kasu olnud, kuid siinkohal tuli mängu Sony a7 IV 33-megapiksline sensor. Mis ma selle all mõtlen on see, et 33-megapikslisest pildist võib julgelt välja lõigata väiksema kaadri ja säilitada siiski piisavalt kvaliteeti.
Teiseks objektiiviks, mis palju kasutust sai oli Samyang 14mm f/2.8. Paljud head ralli kaadrid on tehtud lähedalt raja äärest. Selleks, et lähedalt mööduv auto kaadrisse ära mahuks lähebki vaja just ülilainurk objektiivi. Lisaks sellele lisab ülilai vaatenurk pildile dramaatilisust. Kuna mul veel endal isikliku kaamerasponsorit pole, siis sisekurvide nurkadesse ma enda kaameraid toppima ei hakanud, vaid kasutasin lainurka selleks, et anda fotodele juurde sisu. Üheks mõtteks mis mul enne rallit oli see, et soovisin piltidega edasi anda ka tunnet mis rallil oli ja näidata vaatajatele, et tegemist on tõesti Lõuna-Eesti ralliga. Selle pildi tegemiseks kasutasin just Samyang 14mm objektiivi koos välguga, mis valgustas auto pimedama poole ja tõi selle kenasti taustast välja.
Sony a7 IV + Samyang 14mm f/2.8 I 1/2500 @f/4 ISO1000
Ralli teisel päeval sattusime ühe ootamatu trampliini juurde kui olime kõndimas hoopis teisele asukohale. Kuna kaameraid oli kaasas mul kaks ja paksu tolmu sees on objektiive halb vahetada, siis sain sellest asukohast head pildid nii lainuga kui teleobjektiiviga.
Sony a7 IV + Samyang 14mm f/2.8 I 1/5000 @f/2.8 ISO400
Sony a7 IV + Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II I 1/320 @f/2.8 ISO100
Kokkuvõtteks võin omast kogemusest öelda, et tavalisele rallihuvilisest fotograafile sobib kaasa võtmiseks üks hea autofookusega kaamera koos teleobjektiiviga. Kuid kui soovid pilte veel järgmisele tasemele viia, siis välgud ja lainurk objektiiv aitavad sellele kindlasti kaasa. Kui rahakott ei hakka kohe parimale fototehnikale peale või sa pole veel kindel kas tahad just seda objektiivi või kaamerat osta, siis ühe ürituse tarbeks on Photopointi fototehnika rent hea koht kus alustada.
Vaata rendis olevat valikut ja tõtta laenutama ››
(554)
- 33-megapiksline täiskaader EXMOR R CMOS sensor
- 4K 60p 10-bit Super35 videosalvestus
- Foto sarivõte kuni 10 kaadrit sekundis
- 759 faasi- & 425 kontrastituvastusega teravustamispunkti
- 0,5" OLED pildiotsija, 3,68 miljonit pildipunkti
- 70–200 mm klassikaline telesuumobjektiiv
- Valgusjõuline – läbiva f/2.8 avaga
- Ülimalt kvaliteetne Sony G Master seeria
- Integreeritud OSS pildistabilisaatoriga
- Sony E bajonetiga hübriidkaameratele
- 14 mm ülilainurkobjektiiv
- Valgusjõuline – f/2.8 maksimaalne ava
- Perfektne maastiku ja arhitektuuri pildistamiseks
- Vaikne ning kiire teravustamismootor
- Sony α pool- ja täiskaader hübriidkaameratele
- 35–150 mm universaalsuumobjektiiv
- Valgusjõuline – f/2–2.8 maksimaalne ava
- Kiire ja vaikne VXD teravustamismootor
- Ideaalne kaaslane reisifotograafile
- Sony E bajonetiga hübriidkaameratele
- 17–28 mm ülilainurk-suumobjektiiv
- Valgusjõuline, läbiva f/2.8 avaga
- Kiire ning vaikse RXD teravustamismootoriga
- Ilmastikukindel konstruktsioon
- Sony E bajonetiga kaameratele
- 33-megapiksline täiskaader EXMOR R CMOS sensor
- 4K 60p 10-bit Super35 videosalvestus
- Foto sarivõte kuni 10 kaadrit sekundis
- 759 faasi- & 425 kontrastituvastusega teravustamispunkti
- 0,5" OLED pildiotsija, 3,68 miljonit pildipunkti
- 33-megapiksline täiskaader EXMOR R CMOS sensor
- 4K 60p 10-bit Super35 videosalvestus
- Foto sarivõte kuni 10 kaadrit sekundis
- 759 faasi- & 425 kontrastituvastusega teravustamispunkti
- 0,5" OLED pildiotsija, 3,68 miljonit pildipunkti
Kommentaarid