Tõstes pilgu arvuti või nutitelefoni ekraanilt ning väga kiirelt saab selgeks, et suvi on kätte jõudnud. Väljas on meeldivalt 15 kraadi sooja, hooti sajab vihma ning päikest nägin viimati eile õhtul telekast. Kuna selle ilmaga päris suusatama ei lähe, tasub vaadata järgmist suvist ringreisi ümber Maarjamaa või hoopis autoga soojale maale põgeneda. Teadagi, suvi viib lisaks ilusale ilmale tihti ka kaaskodanikest ratsionaalse käitumise ning teel olles tasuks enda elu lihtsamaks teha. Olgu eesmärgiks siis kõikide kindlustusjuhtumite dokumenteerimine teedel, tänavatel ja parklates või hoopis YouTube’s järgmise 15 kuulsuseminuti tagaajamine – tuuleklaasile paigaldatud autokaamera teeb selle võimalikuks. Mida teha aga siis, kui ei suuda endale sobivad autokaamerat Photopointi veebikaubamajas välja valida, kuna valik võtab alguses silme eest kirjuks? Siinkohal ulatame sinule abikäe ning toome välja nende autokaamerate erinevused.
Kuidas siis autokaamerat valida? Üks ütleb, et spetsiaalne öörežiim on kõige olulisem, teine aga väidab et puhas video eraldusvõime on kõige olulisem – ikka 4K videot peab salvestama, kolmas peab aga seadme suurt ekraani kõike tähtsamaks aspektiks ning neljanda jaoks on hoopis vastupidine – kompaktsus oluliseim. Absoluutset tõde siin vist ei olegi olemas ning peitub igasuguste valikute vahel. Siinkohal toome välja selle, miks just mõni aspekt tähtsust omab ning mis erinevus on Photopointis müüdavatel Prestigio autokaameratel.
» Video lahutusvõime – see on ühest küljest väga oluline – mida kõrgem lahutusvõime, seda kvaliteetsem ja detailsem on üldjuhul ka pilt. Siinkohal on tegelikult paar aga-kohta. Fakt on see, et mida kõrgema lahutusvõimega on video, seda suurema mahuga on video. See omakorda tähendab seda, et mälukaart mahutab korraga vähem andmeid. Teisalt, enamik autokaameraid toetab tsüklilist salvestust ehk vanad mitteolulised videod kustutatakse autokaamera mälukaardilt automaatselt / failid kirjutatakse üle. Seetõttu ongi oluline, et oleks piisava mahuga mälukaart ning tsükliline salvestus kaameral olemas, mis võtab ka mahupiirangu suuremas osas maha. Mis toob meid video juurde tagasi. FullHD lahutusvõime on sisuliselt miinimum, mida südamerahuga julgeme soovitada. Seda just seepärast, et FullHD video puhul on olemas piisav detailsus aru saamaks ka auto numbrimärgist. Sealt edasi SuperHD, 2K, 2.7K ning 4K videod on pigem boonuseks lisaks / annavad YouTube ning Delfi Kasuliku jaoks lihtsalt detailsema pildi.
» Video kaadrisagedus – alla 25 või 30 kaadri sekundis ei ole mõtet autokaamerat üldse vaadata. Miks? Sest sellest madalam video ei ole esiteks normaalselt vaadatav ning maanteekiirusel toimuvate sündmuste puhul toimub kahe kaadri vahel juba liiga palju. Tegelikult ongi nii, et sisuliselt ükski endast lugupidav tootja ei turunda kaamerat mil vaikekaadrisagedus alla selle oleks. Mida tehakse on pigem näotu – lubatakse lisaks näiteks 2.7K või 4K eraldusvõimega videot kuid ainult 12,5 kaadrit/sek sagedusega, mis on liiga vähe. Teine tahk sellel – 50/60 kaadrit/sek FullHD video juures annab juba väga sujuva kujutise, et isegi stoppkaadrilt vastusõitva auto numbrimärk üles lugeda.
» Vaatenurk – samamoodi nagu video salvestus ja detailsus on olulised, omab väga suurt tähtsust ka see, kui lai vaatenurk kaamerasilma ette jääb. 100° vaatenurk on midagi, mis minu arust on veel liiga vähe. Parem on ikka vähemalt 120° ning sealt edasi. Ideaalne oleks sisuliselt 160–180-kraadise vaatenurgaga objektiiv, kuna see püüab natuke rohkem külgede peal toimuvad kaadrisse.
» Tsükliline salvestus – see on just see osa autokaameratest, milleta tegelikult ei saa normaalselt toimetatud. See tähendab seda, et vanad mitte eraldi talletatud / lukustatud videod (automaatse õnnetuse tuvastuse poolt näiteks) salvestatakse süsteemi poolt automaatselt üle. See omakorda annab kasutajale kindluse, et mälukaardil on piisavalt ruumi ning viimane kõige olulisem sündmus saab kindlalt mälukaardile tallele. Niimoodi ei pea ka ülisuuri mälukaarte kaasas vedama – sõltuvalt video lahutusvõimest & andmetihendusest saab piirduda ka 16 GB või 32 GB mälukaardiga.
» Automaatne õnnetuse tuvastus – lukustab / markeerib automaatselt sündmused, mida autokaamera peab õnnetusteks. Sõltuvalt tootjast / mudelist / riistvarast on need kriteeriumid erinevad, kuid laias laastus tähendab see kiiret pidurdamist või suunamuutust. Teisisõnu – sooritades põtra nähes äkkpidurduse või parklas järsku külgsuunas liikudes talletatakse video eraldi sündmusena ning seda ei salvestata automaatselt kaamera poolt üle. Niimoodi saab kindel olla, et potentsiaalse õnnetuse korral on kaamera video tallel.
» Automaatne liikumise tuvastus – täpselt nii, nagu funktsiooni nimi ütleb. Seda funktsiooni on tegelikult kahe erineva lähenemisega. Üheks variandiks on kaadris toimuva muutuse tuvastus – ehk kui kaamera näeb liikumist, hakatakse videot salvestama. Teine variant on kasutades sisemisi sensoreid: kiirendusmõõtjat ja asendisensorit, tuvastamaks kaamera liikumist. Selline lähenemine võimaldab püüda kinni ka hetk, mil keegi näiteks parklas pargitud autole tagant või küljelt sisse sõidab. Neid kahte lähenemist kombineerides saab aga kokku parima lahenduse – kattes kõik võimalikud situatsioonid ning talletades kõik olulised hetked.
» Öörežiim – ühes küljest võiks öelda, et otseselt ei ole eraldi öörežiimi vaja. St sellist, mis infrapuna spektriosas mustvalget videot salvestaks. Miks? Sest kui sa öösel sõidad ning auto esituled piisavalt ette ei valgusta, siis pigem on vaja esmalt auto esituled üle vaadata ning need korralikult teed valgustama saada. Teisalt, eraldiseisev öörežiim on vajalik just öistes parklates otsasõitjate ja seejärel ärasõitjate tuvastamiseks. Ehk kaamera tuvastab liikumise / õnnetusjuhtumi ning suudab pimedas iseseisvalt veel normaalse kvaliteediga video salvestada, on kõik olulised punktid ka kaetud.
» GPS vastuvõtja – GPS mooduli olemas olul on kaks-kolm suurt eelist. Esiteks – alati on hea näidata seda, kuskohas täpselt intsident juhtus. Teiseks, tagantjärgi on hea vaadata, kus ära käisid ning kolmandaks – paljud seadmed võimaldavad vaadata ka sõidu muid parameetreid, nagu näiteks kiirus, osadel programmidel ka sõidu pikkus jms.
» Kompaktsus – see punkt peaks olema kõige esimene nimekirjas. Õnneks on möödas aeg, mil autokaamera oli 30 cm pikkuse hoidjaga ning sellele lisandus 15 cm autokaamerat koos ekraaniga. Ei, mina ei ole nõus sellega, et suurte A-piilaritega on väljavaade piiratud ning sinna lisatakse veel autokaamera. Seade peaks olema piisavalt kompaktne, et tahavaatepeegli taha ära peita või mahuks väga kompaktselt pea vastu esiklaasi. See tähendab ka seda, et ekraan ei tohiks olla suur või lihtsalt kokku klapitav. Veel parem oleks ekraanita ja WiFi ühendusega autokaamera – seadistad kaamera ja vaatenurga ära ning jätad diskreetselt pooleldi peitu.
» Muud parameetrid – üks number mis alati välja tuuakse, on aku vastupidavus. Tegelikult ongi niimoodi, et tavaliselt ei ole vaja autokaamerat akutoitele lülitada, kuid… juhtudel kui on toimunud õnnetus, on väga hea haarata autokaamera ligi ning salvestada selle abil väljaspool autot toimunu & vigastused autole.
Mudel | RoadRunner 133 |
RoadRunner 140 |
RoadRunner 320i |
RoadRunner 330i |
RoadRunner 506/507 |
Videosalvestus | HD 1280 × 720 |
FullHD 1920 × 1080 |
FullHD 1920 × 1080 |
FullHD 1920 × 1080 |
FullHD 1920 × 1080 |
Kaadrisagedus | 30 kaadrit/sek | 30 kaadrit/sek | 25 kaadrit/sek | 25 kaadrit/sek | 25 kaadrit/sek |
Vaatenurk | 100° | 110° | 90° | 120° | 120° |
Tsükliline salvestus | + | + | + | + | + |
Automaatne liikumise tuvastus | + | + | + | + | + |
Automaatne õnnetuse tuvastus | – | + | – | + | + |
Öörežiim | – | – | – | – | – |
GPS vastuvõtja | – | – | – | – | GPS versiooniga mudelil |
Ekraani diagonaal | 1,5″ | 1,5″ | 2,0″ | 3,0″ | 2,0″ |
Aku vastpupidavus | 15 minutit | 40 minutit | 12 minutit | Pole täpsustatud | 20 minutit |
Mõõtmed | 47 × 71 × 31 mm | 41 × 65 × 41 mm | 48 × 66 × 29 mm | 54 × 90 × 36 mm | 55 × 82 × 20 mm |
Muud omadused | Integreeritud mikrofon | Integreeritud mikrofon | Integreeritud mikrofon | Integreeritud mikrofon | Magnetdokk Klapitav ekraan Integreeritud mikrofon |
Mudel | RoadRunner 525 |
RoadRunner 545 GPS |
RoadRunner 560 GPS |
RoadRunner 570 GPS |
RoadRunner 585 |
Videosalvestus | FullHD 1920 × 1080 |
FullHD 1920 × 1080 |
FullHD 1920 × 1080 |
SuperHD 2304 × 1296 |
SuperHD 2304 × 1296 |
Kaadrisagedus | 30 kaadrit/sek | 30 kaadrit/sek | 30 kaadrit/sek | 30 kaadrit/sek | 30 kaadrit/sek |
Vaatenurk | 110° | 170° | 170° | 170° | 160° |
Tsükliline salvestus | + | + | + | + | + |
Automaatne liikumise tuvastus | + | + | + | + | + |
Automaatne õnnetuse tuvastus | + | + | + | + | + |
Öörežiim | – | – | – | – | – |
GPS vastuvõtja | – | + | + | + | – |
Ekraani mõõtmed | 3,0″ | 2,7″ | 3,0″ | 2,7″ | 2,0″ |
Aku vastupidavus | 10 minutit | 15 minutit | Pole täpsustatud | Pole täpsustatud | 15 minutit |
Mõõtmed | 50 × 86 × 37 mm | 44 × 86 × 35 mm | 53 × 96 × 27 mm | 37 × 88 × 32,5 mm | 65 × 56 × 30 mm |
Muud omadused | Integreeritud mikrofon | Integreeritud mikrofon | Integreeritud mikrofon 1280×720 60p video |
Integreeritud mikrofon | Integreeritud mikrofon |
Aasta alguses võtsime samuti autokaamerad ette – tookord Point TV saates. Vaata lähemalt Point TV 159: Kuidas leida autosse sobivaim autokaamera saadet Photopointi ajaveebis.
Photopointi tootevalikus olevad Prestigio sõidukaamerad lähevad paberi peal enam-vähem kõik samasse kaalukategooriasse, kuid sisu nende taga on erinev. Tegelikult kehtiv ka siin sama kuldreegel, nagu ka muudes eluvaldkondades – mida rohkem investeerid, seda parema seadme saad. Kõige soodsam seade võib ka FullHD video välja anda, kuid detailsus, video kvaliteet, vaatenurk ning lisafunktsioonid ei tee sest seadmest parima. Kallimatel seadmetel on need kitsaskohad jällegi lahendatud. Siinkohal olekski paslik öelda, et kui autokaamerat valima hakkad, siis lähtu auto hinnaklassist – odavat kolmanda põlvkonna VW Golfi ei varustata kõige kallima autokaameraga üldjuhul ning kui istumise all juba uus Audi A6, siis selle sisse ei panda ka 20-eurost autokaamerat. Nii lihtne see ongi. Igatahes, loodame et sellest artiklist oli ka Sinule kasu. Meeldivat suve(laadse värgi) jätku ning loomulikult – turvalist sõitu.
» Autokaamerad Photopointis »
(1307)
- FullHD autokaamera
- Tsükliline videosalvestus
- Elektrooniline pildistabilisaator
- 2-tolline ekraan, integreeritud GPS
- Mugav magnetiline kinnitus
- FullHD autokaamera
- Tsükliline videosalvestus
- Elektrooniline pildistabilisaator
- 2-tolline ekraan, integreeritud GPS
- Mugav magnetiline kinnitus
- FullHD autokaamera
- 2,7-tolline LCD ekraan
- Integreeritud GPS talletab marsruudi
- Sensorid liikumise tuvastamiseks
- Puhas heli & kvaliteetne videopilt
- FullHD autokaamera
- 3-tolline LCD ekraan
- Integreeritud GPS talletab marsruudi
- Sensorid liikumise tuvastamiseks
- Puhas heli & kvaliteetne videopilt
- SuperHD autokaamera
- Integreeritud GPS vastuvõtja
- Tsükliline videosalvestus
- 2,7-tolline ekraan
- Automaatne õnnetuse tuvastus
- HD autokaamera
- Tsükliline videosalvestus
- Liikumise tuvastus
- 1,5-tolline ekraan
- Ülikompaktne disain
- FullHD autokaamera
- Tsükliline videosalvestus
- 1,5-tolline ekraan
- Automaatne liikumise tuvastus
- Automaatne õnnetuse tuvastus
- FullHD autokaamera
- Tsükliline videosalvestus
- Automaatne liikumise tuvastus
- 2-tolline ekraan
- Väga kompaktne disain
- FullHD autokaamera
- Tsükliline videosalvestus
- Automaatne liikumise tuvastus
- 3-tolline ekraan
- Automaatne õnnetuse tuvastus
- FullHD autokaamera
- Tsükliline videosalvestus
- Elektrooniline pildistabilisaator
- 2-tolline ekraan
- Mugav magneetiline kinnitus
- FullHD autokaamera
- Tsükliline videosalvestus
- Automaatne liikumise tuvastus
- 3-tolline ekraan
- Automaatne õnnetuse tuvastus
- SuperHD autokaamera
- Tsükliline videosalvestus
- Automaatne liikumise tuvastus
- 2-tolline ekraan
- Automaatne õnnetuse tuvastus
Kommentaarid