Järgnev lugu räägib Photopointi meeskonna külastusest Baltimaade suurimal tantsumuusikafestivalil, Weekend Festival Baltic 2017. Tegemist pole looga kus räägime täpselt millist säriaega ja kui suurt ava kasutada, vaid keskendume taolise ürituse pildistamise omapärasustele ja vahvatele seikadele. Lisaks leiab artiklist suure valiku põnevamatest kaadritest sellelt emotsioone täis ürituselt.
Weekend Festival Baltic 2017 leidis juba kolmandat aasta aset Pärnus. Kellele see nimi midagi ei ütle, siis teadmiseks, et tegemist on Baltimaade suurima tantsumuusikafestivaliga kus astuvad üles maailma kuulsaimad ja parimad artistid antud valdkonnas. Sellel aastal tekkis Photopointil suurepärane võimalus külastada festivali koos kaameratega. Nagu ka paljudel teistel festivalidel ja konsertitel on professionaalse foto- ja videotehnika kaasavõtmine keelatud. Seda nimelt selleks, et kindlustada kvaliteetse materjali levik meediakanalites.
Kuidas saada üldse nii mainekale festivalile fotograafiks? See on kindlasti paljude fotograafide küsimus. Suurtematel üritustel on eraldi meediaosakond kes viib läbi ka akrediteerimist. Kandideerides fotograafiks küsitakse lisaks varasemale kogemusele ja viidetele portfooliost kindlasti ka väljaannet mille jaoks pildistad. Eelistatakse fotograafe, kes avaldavad pildilood ka suurtemates väljaannetes, et enda üritusele reklaami saaks. Kuid vahest on võimalus ka nendel fotograafidel, kelle seljataga ei seisa Delfi või Postimees. Osadel üritustel on ka oma fototiim, kes teeb pilte just enda sotsiaalmeedia kanalites koheselt jagamiseks. Nii oli ka Weekend festivalil. Ehk tasub otsida üles meedia eest vastutav isik ja kirjutada enda soovist ja huvist.
Ettevalmistus ja tehnika
Saades teada, et saame minna Weekend Festivalile pildistama hakkas peas keerlema koheselt küsimus – mis kaamera ja objektiivid kaasa võtta. Kuna üritus kestis kolm pikka päeva hommikust õhtuni, nii valges kui pimedas, siis pidi arvestama paljuga. Peamisteks kriteeriumiteks kaamera valimisel said selle pildikvaliteet, võimekus pimedas pildistada, aku vastupidavus, ilmastikukindlus ja hiljem järgi mõeldes oleks pidanud mõtlema ka kompaktsusele. Kaamerateks võtsime kaasa Pentax K-1 ja Canon EOS 6D.
Objektiividest rääkides tuleks samuti silmas pidada kompaktsust, kuna päev otsa rasket kaamerat koos suure objektiiviga kaasas kanda ja sellega läbi rahva pressida on enam kui tülikas. Lisaks suurusele tuleb mõelda ka sellele, mida ja kus pildistad. Laias laastus võiks kaasas olla vähemalt kaks objektiivi. Esimeseks võiks olla üks lainurk-suum, millega võimalik pildistada toimuvat melu ja rahvast. Teiseks võiks kaasas olla tele-suum, kuna tihtipeale ei luba suurtemate artisitide meeskonnad fotograafe just liialt lähedale. Lisaks neile kahele võib kaasas olla ka näiteks mõni suure avaga portree objektiiv ja mõni ülilainurk objektiiv unikaalsemate kaadrite tabamiseks.
Ojektiividest olid meil kaasas:
- HD Pentax D-FA 15-30mm f/2.8 ED SDM
- smc Pentax DA* 200mm f/2.8 ED (IF) SDM
- Tamron SP 150-600mm f/5.0-6.3 DI USD G2
- Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
- Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM
Lisaks kaameratele ja objektiividele tuleks kaasa võtta ka suure mahuga ja kiired mälukaardid. Kui suur oleks pettumus kui avastad, et mälukaart on täis hetkel kui avatakse ümbrik mille sees on 1000€ või Joosep Järvesaar suurde palli ronib ja sul jääb see pilt saamata? Usun, et küllatki suur, meie need kaadrid õnneks saime.
HD Pentax D-FA 15-30mm f/2.8 ED SDM | tundlikkus ISO 100 | fookuskaugus 15 mm| ava f/4.5 | säriaeg 1/500 sek
HD Pentax D-FA 15-30mm f/2.8 ED SDM | tundlikkus ISO 1000 | fookuskaugus 15 mm| ava f/2.8 | säriaeg 1/1000 sek
Nii totter kui see ka ei tundu, siis kõrvatropid on enam kui vajalikud. Tundub ju absurdne, et lähed muusikafestivalile kus esinevad maailma tipud ja Sina katad enda kõrvad kinni. Seistes lavast ja kõlaritest vähem kui meetri kaugusel ilma kõrvatroppideta teeb tõsiselt haiget.
Festivali pildistamine
Paindlik ja valmis kõigeks – need oleks sõnad millega kirjeldaksin pildistamist sellisel üritusel. Seda nii kaamera kui enda seisukohalt. Kuna sellisel peol oli rohkelt valgustehnikat, siis muutusid valgusolud sekunditega. Ühel hetkel välgatasid stroboskoobid ja teisel hetkel oli vaid üksikud värvilised valgustid. See tähendab aga seda, et manuaalrežiimist sellisel hetkel palju kasu pole. Leidsin ennast kõige rohkem säriprioriteet režiimis, kuna seal sain piisavalt kiire säriaja paika panna mis liikumise peataks ja ülejäänu tegi kaamera.
Huvitav tähelepanek. Imestusin tõsiselt nii Canoni kui Pentaxi mürataluvuses. Pärast arvutis pilte sorteerides hakkasin juba automaatselt ära viskama pilte mille ISO oli üle 6000, loogiline ju. Kuid pilti lähemalt vaadates tuli välja, et müra on peaaegu olematu. Ehk üritustel kus on palju värvilist valgust ei tasu karta ka kõrgemat tundlikust kasutada.
HD Pentax D-FA 15-30mm f/2.8 ED SDM | tundlikkus ISO 5000 | fookuskaugus 23 mm| ava f/3.2 | säriaeg 1/400 sek
Mida mõtlesin ma teema alguses mainitud kõigeks valmis olemisest? Nimelt ei tea sa kunagi, mida plaanib teha artist või ilm. Ilmastikukindel kaamera on väliüritustel must be. Weekendi teise päeva õhtul saime sellise vihma just siis kaela kui alustas üks peaesinejaid. Kuna Pentax K-1 on ilmastikukindel ei olnud hirmu sellega pildistada ka paduvihmas. Teiseks võib ka selgest taevast üllatusi alla tulla. Nimelt oli olukord kus jäime ka šampuse dušši alla.
Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM| tundlikkus ISO 4000 | fookuskaugus 38 mm| ava f/2.8 | säriaeg 1/40 sek
Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM| tundlikkus ISO 800 | fookuskaugus 70 mm| ava f/6.3 | säriaeg 1/640 sek
Liigu ringi, ära oota vaid seda kõige kõvemat artisti! Lisaks lava ees ja rahva sees pildistamisele tuleks kindlasti festivali alal ka ringi liikuda kaamera pildistamisvalmis. Iial ei tea kuna midagi kaunist kaamera ette jääb.
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM | tundlikkus ISO 100 | fookuskaugus 160 mm| ava f/5.6 | säriaeg 1/250 sek
Pentax DA* 200mm f/2.8 ED (IF) SDM | tundlikkus ISO 100 | fookuskaugus 200 mm| ava f/2.8 | säriaeg 1/4000 sek
Kasulik on ka end kurssi viia toimuvaga. Alustades ajakavast lõpetades üksikasjadega artistist. Näiteks juhtusin vaatama festivali ajal ühe artisti Instagrami story’t, kus oli näha suurt sularaha hunnikut ja plaan see rahvasse paisata. Tegemist polnud pealaval esineva artistiga ja tänu sellele polnud väiksemal laval ka teisi fotograafe. Tänu sellele väiksele pealejuhtumisele õnnestus tabada kaadrid kus Cheat Codes artist tulistas CO2 kahurist rahvasse tuhandeid dollareid.
HD Pentax D-FA 15-30mm f/2.8 ED SDM | tundlikkus ISO 4000 | fookuskaugus 15 mm| ava f/3.5 | säriaeg 1/200 sek
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM | tundlikkus ISO 1600 | fookuskaugus 70 mm| ava f/2.8 | säriaeg 1/125 sek
Tamron SP 150-600mm f/5.0-6.3 DI USD G2 | tundlikkus ISO 400 | fookuskaugus 150 mm| ava f/5.0 | säriaeg 1/500 sek
Järeltöötlus ja avaldamine
Nagu eelpool mainitud, toimub kõik kiirelt ja tihti pole aega pilti kontrollida. Tihti saab rohkem tähelepanu see pilt mis oli koheselt avalikusele nähtav, kui see mis on pisut ilusam kuid tuli päev hiljem. Siinkohal on kaks lähenemist. Kui on vajadus pildid koheselt meediasse üles saada, tuleb kasuks kaameras seaded nii paika panna, et tehtud pilt oleks valmis jagamiseks. Siin tuleb kasuks ka uutemate kaamerate WiFi ühendus läbi mille saad pildi koheselt oma nutiseadmesse ja sealt ka väikeste korrektuuridega üles laadida. Kui aga kaameral WiFi ühendus puudub, on müügil ka erinevaid WiFi adaptereid mis selle võimekuse sulle annavad. Kui aga puudub vajadus pildid sekundiga üles saada ja pildistada hilisema galerii jaoks, siis võid julgelt pildistada RAW ehk toorfaile ja hiljem neid arvutis pisut mudida.
HD Pentax D-FA 15-30mm f/2.8 ED SDM | tundlikkus ISO 100 | fookuskaugus 19 mm| ava f/7.1 | säriaeg 1/160 sek
Kokkuvõte
Kui leiad ka ennast minemast pildistama mõnda festivali või üritust, siis loodame, et leidsid sellest artiklist midagi kasulikku. Peamine, mida meeles pidada on see, et naudi seda mida teed ja tunne ennast vabalt. Nii tunnevad ka pidulised kaamera eest ennast hästi ja ilusad pildid tulevad lausa võluväel. Kui loed seda artiklit aga viimasel hetkel enne üritust ja avastad, et midagi on fotokotist puudu, siis vaata Photopointi renti. Sealt leiad endale sama Pentax K-1 kaamera koos objektiividega, millega antud artikli fotod ka pildistatud on.
(982)
- 36,4-megapiksline täiskaader CMOS sensor
- 5-suunaline keresisene stabilisaator
- Sensori tundlikkus kuni ISO 204 800
- 25 rist-tüüpi punktiga teravustamissensor
- Integreeritud WiFi, GPS ning Astrotracer
- 36,4-megapiksline täiskaader CMOS sensor
- 5-suunaline keresisene stabilisaator
- Sensori tundlikkus kuni ISO 204 800
- 25 rist-tüüpi punktiga teravustamissensor
- Integreeritud WiFi, GPS ning Astrotracer
- 20,2-megapiksline täiskaader CMOS sensor
- 11 teravustamispunktiga AF sensor
- Sensori tundlikkus kuni ISO 102 400
- FullHD videosalvestus
- Integreeritud GPS ning WiFi ühendus
- 15–30 mm ülilainurk-suumobjektiiv
- Valgusjõuline – läbiva f/2.8 avaga
- Kiire ja vaikne SDM teravustamismootor
- Tolmu- ja niiskuskindel konstruktsioon
- Pentaxi pool- ja täiskaader peegelkaameratele
- 200 mm telefiksobjektiiv
- Valgusjõuline – f/2.8 maksimaalse avaga
- DA* seeria esmaklassilise optilise kvaliteediga
- Kiire ja vaikse SDM teravustamismootoriga
- Pentax poolkaader peegelkaameratele
- 150–600 mm telesuumobjektiiv
- Flex Zoom Lock mehhanism
- Kiire ning vaikne USD teravustamismootor
- Võimekas Tamron VC pildistabilisaator, kuni 4,5 stoppi
- Canoni pool- ja täiskaader peegelkaameratele
- 70–200 mm klassikaline telesuumobjektiiv
- Valgusjõuline – läbiva f/2.8 avaga
- Võimekas pildistabilisaator, kuni 4 stoppi
- Kiire ning vaikse USM teravustamismootoriga
- Canon L-seeria – parim nõudlikule professionaalile
- 24–70 mm normaalsuumobjektiiv
- Valgusjõuline – läbiva f/2.8 avaga
- Tolmu- ja niiskuskindla konstruktsiooniga
- Kiire ning vaikse USM teravustamismootoriga
- Canon L-seeria – parim nõudlikule professionaalile
Kommentaarid