© Tekst ja fotod: Sven Začek
Eelmisel korral käisime nostalgiahõngu nuusutamas ja uurisime, kas vanad ja kuulsad Zenit kaamerad ka tänapäeval millekski kõlbavad. Selgus, et kõlbavadki. Omad miinused on neil olemas, kuid tõelist nostalgiakogemust ilma nendeta ei saa. Tänapäeva digiajastul on võimalik must-valgeid pilte teha ka ilma Zenidi ja tema puudusteta. Zenidiga sai muidugi ka värvipilte teha, kuid see polnud jälle see nostalgia…
Ühesõnaga mida soovitada neile, kes tahaksid mustvalgeid pilte teha, kuid protsessi käigus nautida tänapäeva tehnika kõiki võimalusi? Esimeseks mõtteks võib tulla võtta kätte oma digikaamera kasutusjuhend ja uurida, kas sinu kaamera võimaldab mustvalgeid pilte otse kaamerast kätte saada. Enamus kaameraid seda ka võimaldavad. Mina seda varianti ei soovita. Kuna tegemist pole nagunii filmiga ja pilt lihtsalt arvutatakse värvilisest mustvalgeks, siis pooldan mina ikka värvilise pildistamist ja hiljem selle mustvalgeks keeramist fototöötlustarkvara abiga. On ju selge, et pisikeses kaameras ei saa olla nii hea tarkvara, kui spetsiaalselt selleks ettenähtud programmides. Nii saab ühest pildist kaks. Jääb alles ka värviline fail – kes teab, millal just värvilist vaja võib minna. Eks see mustvalge pildistamine on üks tunnetuse asi. Tunded aga muutuvad, seepärast soovitan ma talletada igaks juhuks värvilise faili. Nagu öeldud, saab värvilisest hiljem mustvalge teha, vastupidi aga kahjuks mitte.
Seega tuleb pilt mustvalgeks keerata spetsiaalse tarkvara abil, milleks sobib näiteks Adobe Photoshop. Sealgi on mitmeid võimalusi, kuidas värvidest lahti saada. Kõik meetodid nõuavad aga käsitsi sättimist, sest vastasel juhul on tulemuseks lame hall-valge pilt, mis ei sarnane kuidagi sellele väljanägemisele, mida pakuvad mustvalged filmid.
Esimene lihtsam võimalus on valida menüüst: Image > Adjustments > Desaturate. Tulemuseks on selline pilt:
Teine võimalus avaneb samast menüüst: Image > Adjustments > Channel Mixer. Automaatne seade annab tulemuseks sellise pildi:
On näha, et kaks automaatset tulemust annavad hoopis isesuguseid tulemusi. Esimese põhjal võiks järeldada, et lehed oli mõlemat ühte värvi, teine aga juba vihjab, et päris nii see ei ole. Teiseks on mõlemad tulemused just sellised hall-valged, millest ma ennist rääkisin. Puudub filmilik kontrast. Kolmas võimalus on sealsamas Channel Mixeri all. Nimelt tuleb seal mängida erinevate liuguritega ja kanalitega, et saavutada korralik mustvalge tulemus. Nüüd ongi näha, et üks leht on olnud punane ja teine kollane. Ka kontrast on paigas.
Milleks üldse mustvalge?
Jah, see on väga personaalne küsimus. Need piltnikud, kes teevad nii värvilisi kui ka mustvalgeid fotosid eelistavad mustvalget kasutada rõhutamaks kontraste või siis olukordi, kus värvid juba eos puudusid, või hoopis midagi minimalistlikku, kus värvid oluliselt tähelepanu eemale kisuvad. Mustvalget peetakse graafiliseks väljendusvahendiks, mis rõhutab mustreid ja rütme, välistades võimaluse inimsilmal värvidele reageerida sel viisil nagu värvilisel pildil. Paljud fotokunstnikud teevad aga ainult mustvalgeid pilte – siis küll enamjaolt filmile ja keskformaadi abiga. Mustvalge on personaalne väljendusviis. Ühed eelistavad seda, teised mitte; ühed oskavad seda kasutada, teised mitte.
Loodus võib vahel ka ilma mustvalge filmi või Photoshopi abita mustvalge olla. Pildistatud värviliselt ja hiljem mitte töödeldud. Värve polnudki, või tähendab oli, aga ainult must, hall ja valge.
(2251)
Kommentaarid